Fra hylle til hjerte - En kvalitativ studie av hvordan skolebiblioteket kan drive fram leseengasjement hos elevene, sett fra deltakerperspektivet
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan skolebiblioteket kan fremme elevenes leselyst. Skolebibliotekets funksjon og rolle varierer sterkt i norske skoler, delvis på grunn av mangelfulle krav i opplæringsloven, noe som kan føre til ulik tilgang og bruk av skolebibliotekets ressurser. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan skolebiblioteket fremme leselysten hos elevene, sett fra deltakerperspektivet?Studien utforsker hvordan skolebiblioteket som fysisk rom, som boksamling, skolebibliotekarens formidling og elevenes leseopplevelse bidrar til å utvikle leselyst. Dette er undersøkt gjennom observasjoner av en 7.klasse under en biblioteks time, samt semistrukturerte intervjuer med skolebibliotekaren og ni ungdomsskoleelever. Deres erfaringer, perspektiver og refleksjoner er analysert i lys av relevant teori om skolebibliotekets utforming, rolle, paratekstualitet og lesemotivasjon.Deltakerperspektivet står sentralt, med fokus på hvordan elevene opplever og tolker skolebibliotekets innhold og aktiviteter. Funnene indikerer at skolebiblioteket kan fungere som en dynamisk arena for leselyst, der en balansert kombinasjon av struktur og fleksibilitet i rommets utforming legger til rette for både individuell fordypning og sosial interaksjon. Videre viser det seg at bibliotekets boksamling, organisert etter sjanger og tema, kan gjøre det lettere for elevene å finne bøker som appellerer til deres interesser, samtidig som aktiv litteraturformidling fra skolebibliotekaren bidrar til å introdusere mindre kjente bøker.Studien avdekker også betydningen av skolebibliotekarens rolle i å skape engasjement og nysgjerrighet gjennom formidling som bokbad, høytlesning og anbefalinger. Skolebiblioteket fremstår som en bro mellom elevenes individuelle og kollektive leseopplevelser, der både indre og ytre motivasjon spiller en rolle i å styrke leselysten.Funnene viser at digitale plattformer som TikTok og Goodreads kan supplere fysisk formidling ved å koble elevene til populære trender, men også at personlig veiledning fra bibliotekaren er avgjørende for å introdusere bøker som ellers ville blitt oversett. Skolebibliotekets potensial ligger i dets evne til å tilpasse seg elevenes behov og interesser på tvers av fysiske, digitale og pedagogiske nivåer, og det kan være en viktig ressurs i elevenes kulturelle, sosiale og litterære utvikling The purpose of this study has been to examine how the school library can promote students' reading engagement. The function and role of school libraries vary significantly across Norwegian schools, partly due to insufficient requirements in the Education Act, which can lead to disparities in access to and use of school library resources. The research question for this study is: How can the school library promote students' reading engagement, as seen from the participants' perspectives?The study explores how the school library as a physical space, its book collection, the librarian’s mediation efforts, and students' reading experiences contribute to fostering reading engagement. This has been investigated through observations of a 7th-grade class during a library session, as well as semi-structured interviews with the school librarian and nine secondary school students. Their experiences, perspectives, and reflections have been analyzed in light of relevant theories on library design, its role, paratextuality, and reading motivation.The participant perspective is central, focusing on how students perceive and interpret the library’s offerings and activities. The findings indicate that the school library can serve as a dynamic arena for fostering reading engagement, where a balanced combination of structure and flexibility in the library's design supports both individual concentration and social interaction. Furthermore, the library’s book collection, organized by genre and theme, appears to facilitate students in finding books that align with their interests, while active mediation from the librarian introduces them to less familiar titles.The study also highlights the importance of the librarian's role in fostering engagement and curiosity through activities such as book talks, read-aloud sessions, and personalized recommendations. The school library emerges as a bridge between students’ individual and collective reading experiences, where both intrinsic and extrinsic motivation play a role in strengthening reading engagement.The findings show that digital platforms such as TikTok and Goodreads can complement physical mediation by connecting students to popular trends. However, personal guidance from the librarian remains crucial in introducing books that might otherwise be overlooked. The potential of the school library lies in its ability to adapt to students’ needs and interests across physical, digital, and pedagogical dimensions, making it a vital resource in their cultural, social, and literary development.