Felles opplæringsprogram for forskere og medforskere - erfaringer fra et pilotprosjekt
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk tidsskrift for livskvalitet og bærekraftig velferdsutvikling. 2024, 3 (3), 164-178. 10.18261/njwel.3.3.4Abstract
Artikkelen presenterer erfaringene med et felles opplæringsprogram som ble gjennomført høsten 2021 forforskere ansatt ved Høgskolen i Innlandet og personer med brukererfaring. Hensikten var å undersøkehvordan felles opplæring av akademiske forskere og medforskere kan bidra til bedre forskningssamarbeid ogderigjennom økt demokratisering og bedre kvalitet på forskningen. Data ble samlet inn gjennom individueltutfylte evalueringsskjemaer etter hver av de tre samlingene i opplæringsprogrammet og gjennom rapporter fra dedeltagende prosjektgruppene. Resultatene viser at deltagerne opplevde trygghet gjennom samhandling, samtidigsom deltagelse i kurset bidro til økt rolleforståelse og innsikt. Videre ble det understreket behovet for variertearbeidsformer med innspill til forbedring av pedagogiske verktøy. Tidspunktet for avvikling av kurset så ut til åha betydning i den forstand at det var viktig å gjennomføre kurs før oppstart av et forskningsprosjekt. Enkelteakademiske forskere opplevde at det var unødvendig å delta på den delen av kurset hvor de allerede følte segkompetente. Felles opplæring av akademiske forskere og forskere med erfaringsbakgrunn går dermed inn i enepistemologisk debatt om hvilke kunnskapsformer som har dominans, og illustrerer betydningen av å skape tillitog anerkjennelse for begge kunnskapsformene.