Mellom fantasi og virkelighet: Lærerstudenters oppfatning av dataspills etikkdidaktiske mulighetsrom
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Prismet. 2024, 75 (2-3), 173-190.Abstract
Denne artikkelen utforsker hvordan lærerstudenter erfarer mulighetsrommet spill kan tilføre etikkundervisningen. Vi har latt lærerstudenter teste ulike spill og deretter reflektere over spillenes mulighetsrom, både individuelt og i grupper. Undersøkelsen viser at studentene legger stor vekt på handlingsdelen av etikken, anvendt etikk, og at dette påvirker hvilke kriterier studentene mener et dataspill bør ha for å kunne brukes i undervisningen. Studentene stilte krav om at valgene i spillene måtte være tydelige og realistiske for at de skulle være relevante for elever i en undervisningssituasjon. Spill med magiske elementer ble derimot sett på som mindre relevante. Studentene la også vekt på at valgene spillerne må ta i spillene, bør diskuteres i grupper, slik at ulike perspektiver og synspunkter kommer tydeligere frem
Description
Publisert under CC BY-NC 4.0. Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.