• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ny opplæringslov: En studie av PP- rådgivernes opplevelse knyttet til kapittel 11

Valdal, Anna Christina; Bjørnes, Mia Østmoen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.inn:inspera:353304500:71615393.pdf (1.120Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3199671
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S [94]
Abstract
I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk har vi innhentet kunnskap om hvordan et utvalg PP-rådgivere opplever endringene i ny opplæringslov knyttet til deler av kapittel 11. Formålet med studien har vært å få innsikt i PP-rådgivernes opplevelser for å utforske problemstillingen: Hvordan opplever PP-tjenesten endringene i ny opplæringslov knyttet til deler av kapittel 11?

Denne kvalitative studien anvender intervju med lydopptak som datainnsamlingsmetode. Datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer, og vi har gjennomført intervju med fire PP-rådgivere fra to ulike tjenester. Abduktiv tematisk analyse er benyttet for å analysere datamaterialet. Gjennom en drøfting av funnene fra datainnsamlingen i lys av aktuelle grunnlagsdokumenter, tidligere forskning og teori, presenterer oppgaven PP-rådgivernes opplevelse av endringene i ny opplæringslov.

Studien konkluderer med at PP-rådgiverne er positive til endringene knyttet til deler av kapittel 11, og opplever at endringene i ny opplæringsloven samsvarer mer med dagens samfunn. Det kommer samtidig frem at det er utfordringer rundt paragraf 11-4, personlig assistanse, særlig når det gjelder forståelsen av innholdet og praktiseringen av den. Studien bekrefter at felles forståelse er en betydningsfull faktor, og at en forståelse av hverandre kan være avgjørende for tilretteleggingen av et tverrfaglig samarbeid mellom PP-tjenesten og skolene.
 
In this master’s thesis in professional pedagogy, we have gathered knowledge about how a selection of educational-psychological counsellors experience the changes in the new Education Act related to parts of chapter 11. The purpose of this study has been to gain insight into the educational-psychological counsellors’ experiences in order to explore the research question: How does the educational-psychological service experience the changes in the new Education Act related to parts of chapter 11?

This qualitative study uses interview with audio recording as the data collection method. The data material has been collected through semi-structured interviews, and we have conducted interviews with four educational-psychological counsellors from two different services. The data is analyzed through an abductive thematic analysis. Through a discussion of the findings from the data collection in the light of relevant foundation documents, previous research and theory, the thesis presents the educational-psychological counsellors’ experience of the changes in the new Education Act.

The study concludes that the educational-psychological counsellors are positive to the changes related to parts of chapter 11 and find that the changes in the new Education Act are more in line with today’s society. At the same time, it emerges that there are challenges surrounding section 11-4, personal assistance, especially when it comes to the understanding of its content and its practice. This study confirms that common understanding is an important factor, and that an understanding of each other can be crucial for facilitating an interdisciplinary collaboration between the educational-psychological service and the schools.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit