Analyse av kartleggingsverktøyet til Udir i grunnleggende norsk for minoritetsspråklige elever
Description
Full text not available
Abstract
Gjennom undersøkelser som PISA kommer det frem at minoritetsspråklige elever skårer dårligere på innenfor lesing. I henhold til opplæringslova har elever med et annet morsmål enn norsk rett til særskilt språkopplæring til de kan følge den ordinære opplæringen. Det er læreren som skal foreta vurderingen o
Udir har utviklet et kartleggingsverktøy som skal være en støtte til lærere for å finne ut om elever med norsk som andrespråk trenger særskilt språkopplæring. Gjennom denne masteroppgaven vil jeg undersøke hvilke ferdigheter Udir vektlegger innenfor lesing hos minoritetsspråklige elever. Jeg har som mål å se på hvordan kartleggingsverktøyet er tilpasset språklige minoriteter og hvilke krav kartleggingsverktøyet stiller til læreren som skal gjennomføre kartleggingen. Jeg har gjennom en kvalitativ innholdsanalyse kategorisert ferdighetsutsagnene i kartleggingsverktøyet innenfor teori om lesing. Analysen av ferdighetsutsagnene sammenlignes med utsagende i kartleggingsverktøyet LUS, som er et generelt verktøy utviklet for å måle elevenes ferdigheter innenfor lesing. Gjennom analysen ser jeg at ferdighetene Udir vektlegger er svært like ferdighetene LUS vektlegger. Kartleggingsverktøyet er et dynamisk kartleggingsverktøy som stiller store krav til læreren. Det gjør det i større grad mulig for læreren å tilpasse kartleggingen til minoritetsspråklige elever. Through surveys such as PISA, it emerges that minority language students score lower in reading. According to the Education Act, students whose first language is not Norwegian have the right to special language instruction until they can follow regular education. It is the teacher who is responsible for making this assessment.
Udir (the Norwegian directorate for education and training) has developed a mapping tool intended to support teachers in determining whether students with Norwegian as a second language require special language instruction. In this master´s thesis, I will examine which reading skills Udir emphasizes for minority language students. My aim is to explore how the mapping tool is adapted to linguistic minorities and what demands it places on the teacher conducting the assessment.
Through a qualitative content analysis, I have categorized the skill statements in the mapping tool within the framework of reading theory. The analysis of these skill statements is compared with the statements in the LUS mapping tool, which is a general tool developed to measure students' reading skills.
Through this analysis, I find that the skills emphasized by Udir are very similar to those emphasized by LUS. The mapping tool is a dynamic assessment tool that places significant demands on the teacher. This, to a greater extent, enables the teacher to adapt the assessment to minority language students