Teaching Culture Through Fairy Tales: Developing Intercultural Competence and Health and Life Skills with English Language Texts
Abstract
Den endrede sosiokulturelle strukturen i samfunnet krever utvikling av ulike holdninger, ferdigheter og atferd for å sikre effektiv kommunikasjon, produktivt samarbeid og fredelig og harmonisk sameksistens. Denne masteroppgaven utforsker bruk av litterær tekst og dialogisk diskusjon i engelsk som andre- eller fremmedspråk undervisning for å skape muligheter for elever til å reflektere over og utdype sin forståelse av seg selv og den andre, som er grunnleggende elementer i effektiv kommunikasjon. Interkulturell kommunikativ kompetanse og det tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring tilnærmes som to viktige elementer i utvikling av ferdigheter for balansert, harmonisk og produktiv kommunikativ interaksjon og samarbeid. Tre versjoner av et kjent eventyr er valgt til dette prosjektet. Askepott-lignende historier fra Nord-Amerika, Afrika og Asia, som representerer henholdsvis eldgamle kulturer av Algonquin-indianere, Egypt og Kina. Eventyr er kjent for å være relativt korte litterære tekster som tar for seg universelle og tidløse temaer i en forenklet og overdrevet form. Dette forskningsprosjektet bruker tre korte litterære tekster for å utforske hvordan litterære tekster generelt og ulike versjoner av Askepott-lignende fortellinger spesielt kan støtte utvikling av interkulturell kommunikativ kompetanse og utvikling av folkehelse og livsferdigheter i språkopplæringen. Funn fra denne studien viser at Askepott-lignende historier fra forskjellige eldgamle kulturer kan brukes til å støtte elever i utvikling av ferdigheter som selv- og andre-bevissthet. Selv- og andre bevissthet består av flere aspekter, for eksempel kulturell forståelse, kulturell identitet forståelse, forståelse av personlige oppfatninger og verdier, forståelse og håndtering av følelser, uttrykk av tanker og følelser i stressende og utfordrende situasjoner. De nevnte aspektene er grunnleggende for både interkulturell kommunikativ kompetanse og for folkehelse og livsmestringsferdigheter. The changed socio-cultural structure of society requires development of different attitudes, skills and behaviors to secure effective communication, productive collaboration and peaceful and harmonious coexistence. This master’s thesis explores the use of literary text and dialogical discussion to create opportunities for students of English as a foreign or second language to reflect on and to deepen their understanding of themselves and the other, which are foundational elements of effective communication. Intercultural Communicative Competence (ICC) and the interdisciplinary topic of health and life skills (HLS) are approached as two important elements of developing skills for balanced, harmonious and productive communicative interaction and collaboration. Three versions of a well-known fairy tale have been chosen for this project. Cinderella-like stories from North America, Africa and Asia, representing respectively ancient cultures of Algonquin Indians, Egypt and China. Fairy tales are known to be relatively short literary texts that deal with universal and timeless themes in a simplified and exaggerated form. This research project uses these texts to explore how literary texts in general and different versions of Cinderella-like stories in particular can support development of intercultural communicative competence and health and life skills in language education. The findings of this study reveal that Cinderella-like stories can be used to support students in development of skills such as self- and other- awareness. Self- and other- awareness consists of multiple aspects, e.g. cultural understanding, cultural identity, understanding of personal beliefs and values, understanding and managing emotions, expressing thoughts and feelings in stressful and challenging situations. The aforementioned aspects are foundational to both ICC and HLS.