• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Når natt blir til dag: Elevers uttrykk for døgnsyklusen i tegning

Mostue, Juni
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.inn:inspera:353311037:73031408.pdf (4.354Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3200656
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 [189]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på 4., 7., og 10. trinn uttrykker sine mentale modeller om døgnsyklusen gjennom tegning. Temaet for oppgaven er forankret i både LK20 og teori og tidligere forskning knyttet til mentale modeller. Gjennom masteroppgavens problemstilling «Hvordan uttrykker elever på 4. 7 og 10. trinn sine mentale modeller om astronomi?», ble det gjennom tre forskningsspørsmål undersøkt hvordan samtale og diskusjon påvirket tegningene, variasjon på tvers av trinn, og hvordan elevenes prosess med å skape mening kom frem.

Studien har en kvalitativ tilnærming, og datamaterialet består av totalt 75 tegninger fra 40 elever fordelt på tre klassetrinn. Elevene tegnet to tegninger, én før og én etter samtale og diskusjon med medelever. Tegningene ble analysert med en rettet tilnærming, hvor både teoretiske rammer og datamaterialet selv formet analyseverktøyet. Analyseverktøyet bygger på kategoriene personlig assosiasjon og faglig kreativitet, som brukes for å analysere elevenes tegninger som uttrykk for deres mentale modeller i prosess.

Funnene viser at elevtegninger gir innsikt i hvordan elever tenker og skaper mening om abstrakte fenomener. Tegningene synliggjorde både hvordan elevene koblet personlige opplevelser og erfaringer sammen med det faglige innholdet, og alternative forestillinger. Funnene viste at det var en økende bruk av faglig kreativitet på høyere trinn. Samtale og diskusjon bidro i mange tilfeller til utvikling i elevenes uttrykk. Denne masteroppgaven viste at tegning er et verdifullt verktøy for å forstå elevers tenkning i naturfag, og har implikasjoner for både undervisning og videre forskning.
 
This master’s thesis investigates how students in 4th, 7th, and 10th grade express their mental models of the day and night cycle through drawing. The topic is grounded in the Norwegian curriculum (LK20) and in theory and previous research related to mental models. Through the research question “How do students in 4th, 7th, and 10th grade express their mental models in astronomy?”, three sub-questions were explored: how conversation and discussion influenced the drawings, variation across grade levels, and how students’ meaning-making processes were revealed in drawings.

The study has a qualitative approach, and the data material consists of 75 drawings form 40 students across the three grade levels. Each student made two drawings, one before and one after conversation and discussion with peers. The drawings were analyzed using a direct content analysis, where both theoretical frameworks and the data itself shaped the analysis tool. The analytical framework is based on the categories personal association and scientific creativity, which were used to analyze the drawings as expressions of students’ mental models in progress.

The findings show that students drawings provide valuable insights into how students think and make sense of abstract phenomena. The drawings illustrated how students connected personal experiences with scientific content, as well as how alternative conceptions were expressed. The findings also showed an increasing use of scientific creativity at higher grade levels. In many cases, peer conversation and discussion contributed to the development of students’ expressions. This thesis demonstrates that drawing is a valuable tool for understanding student thinking in science, and it has implications for both teaching and further research.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit