Lek i begynneropplæring i skriving.
Abstract
Studien undersøker hva lærere på 1. og 2. trinn forteller om lek i begynneropplæringen, med hovedfokus på skriving. Gjennom tre fokusgruppeintervju har til sammen ni informanter delt sine erfaringer, tanker og meninger om dette temaet, og jeg har sett deres uttalelser opp mot teori og tidligere forskning om lek, begynneropplæring og skriving.
Et av studiens mest sentrale funn er at lek i begynneropplæring i skriving bidrar til læring ved å ha fokus på variert, meningsfull og aktiv undervisning. Et annet interessant funn er at informantene vektlegger formål og elevenes interesse, som bidrar til motiverte elever og meningsfull skriving. En annen oppdagelse er at støtte fra ledelsen på arbeidsplassen og nok lekemateriell kreves for gjennomførbar og vellykket lek i undervisning.
Funnene tyder på at det er en mangel i dagens læreplan når det gjelder lekens plass. De fleste informantene uttrykker et ønske om at leken timeplanfestes. Lek i skriveopplæringen kan bidra til å gjøre læringen mer meningsfull, og bør blant annet derfor vektlegges mer enn dagens praksis tilsier.
Studien løfter frem hvordan lek bidrar til læring og meningsfull skriving, i tillegg hvilke rammefaktorer som kreves for at lek i undervisning skal være gjennomførbar og vellykket. Studien kan være til inspirasjon for pedagoger som ønsker å ta i bruk lek i undervisning, og for de som ønsker å forske videre på lek i skolen. The study examines what teachers in 1st and 2nd grade say about play in early education, with a main focus on writing. Through three focus group interviews, a total of nine participants have shared their experiences, thoughts and opinions on this topic, and I have compared their statements with theory and previous research on play, early education and writing.
One of the study’s main findings is that play in early writing education contributes to learning by focusing on varied, meaningful, and active teaching. Another interesting finding is that the participants focus on purpose and students’ interest, which contributes to motivated students and meaningful writing. Another discovery is that support from workplace management and enough play materials are required for feasible and successful play in teaching.
The findings indicate that there is a deficiency in the current curriculum concerning the role of play. Most participants express a desire for play to be included in the timetable. Play in early writing education can help make learning more meaningful, and should therefore be given more emphasis than current practice suggests.
The study highlights how play contributes to learning and meaningful writing, as well as the contextual factors required for play in teaching to be feasible and successful. The study may provide inspiration for educators who want to use play in teaching, and for those who want to conduct further research on play in schools.