• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verdier i møte med rollen – respekt og lærerens funksjon i læreplanene

Åshild Wahlquist Ovrum
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3201686
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S [94]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan begrepene respekt og lærerrollen kommer til uttrykk i de tre norske læreplanene L97, LK06 og LK20. Formålet er å analysere hvordan formidlingen av disse begrepene har utviklet seg over tid, og hvilken rolle lærerrollen tildeles i styringsdokumentene. Studien er gjennomført som en kvalitativ dokumentanalyse og bygger på et utvalg teoretiske perspektiver knyttet til profesjonsforståelse, klasseledelse og relasjonsarbeid.

Analysen viser at begrepet respekt er til stede i alle tre læreplanene, men med ulik vektlegging og innhold. Gjennom tolkning av funnene har jeg kommet frem til at i L97 knyttes respekt sterkt til menneskeverd og gjensidighet, mens LK06 legger større vekt på individets ansvar og rettigheter. I LK20 fremstår respekt i en mer relasjonell og helhetlig sammenheng, særlig i lys av det tverrfaglige temaet "folkehelse og livsmestring". Lærerrollen utvikler seg fra å være en fag- og verdiformidler i L97 til en mer fleksibel og samhandlende rolle i LK20, med vekt på profesjonalitet, refleksjon og relasjoner.

Oppgaven konkluderer med at både begrepet respekt og forståelsen av lærerrollen har gjennomgått en betydelig utvikling i retning av mer vekt på relasjonell kompetanse og profesjonell autonomi. Dette har implikasjoner for lærerens praksis og for skolens verdigrunnlag.
 
This master's thesis examines how the concepts of respect and the teacher's role are expressed in the three Norwegian curricula L97, LK06, and LK20. The aim is to analyze how the articulation of these concepts has developed over time and the role assigned to the teacher in these key educational policy documents. The study is conducted as a qualitative document analysis and draws on a selection of theoretical perspectives related to professional identity, classroom leadership, and relational work.

The analysis reveals that the concept of respect is present in all three curricula, but with varying emphasis and content. Through the interpretation of the findings, I have identified that in L97, respect is closely linked to human dignity and mutuality, while LK06 places greater emphasis on individual responsibility and rights. In LK20, respect appears in a more relational and holistic context, particularly in connection with the interdisciplinary theme "Health and Life Skills." The teacher's role has also evolved, moving from being a transmitter of knowledge and values in L97 to a more flexible and collaborative role in LK20, with a focus on professionalism, reflection, and relationships.

The thesis concludes that both the concept of respect and the understanding of the teacher's role have undergone a significant shift towards a greater emphasis on relational competence and professional autonomy. This has implications for teachers' practice and the value base of the Norwegian school system.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit