• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det blir ikke utvikling uten utfordring" Læreres opplevelse av lokalt initiert utviklingsarbeid

Ovrum, Matilde
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3201687
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S [94]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan et lærerteam ved en barneskole opplever og håndterer lokalt initiert utviklingsarbeid. Studien er forankret i et kvalitativt forskningsdesign, med utgangspunkt i en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Datainnsamlingen er gjennomført gjennom fokusgruppeintervjuer og individuelle refleksjonsnotater. Analysen er utført ved hjelp av tematisk analysemetode.

Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvilke faktorer lærere selv opplever som fremmende eller hemmende for skoleutvikling, og hvordan de forstår sin rolle i slike prosesser. Studien viser at lærerne opplever utviklingsarbeidet som meningsfullt når det bygger på felles mål, praksisnær relevans og kollegial støtte. Struktur, støtte fra ledelse og ekstern veiledning fremheves som viktige rammebetingelser. Samtidig løftes utfordringer knyttet til begrepsforståelse, teoriintegrasjon og kompleksiteten i det kollektive utviklingsarbeidet.

Oppgaven peker på at skoleutvikling er en sammensatt prosess som krever både profesjonell dømmekraft, relasjonell kompetanse og organisatorisk tilrettelegging. Ved å løfte frem lærernes egne stemmer, bidrar studien til en dypere forståelse av hvordan utviklingsarbeid faktisk oppleves og gjennomføres i praksis – og hvordan lærere kan være drivkraft i bærekraftig profesjonsutvikling.
 
This master’s thesis explores how a team of teachers at a primary school experience and manages locally initiated school development. The study is based on a qualitative research design, based on a hermeneutic-phenomenological approach. Data were collected through focus group interviews and individual reflection notes and analysed using thematic analysis.

The purpose of the study is to gain insight into which factors teachers perceive as enabling or hindering in school development processes, and how they understand their role within them. The findings show that teachers experience the development work as meaningful when it is grounded in shared goals, relevance to practice, and collegial support. Structural conditions, leadership support, and external guidance are highlighted as important enablers. At the same time, challenges are identified concerning conceptual clarity, integration of theory, and the complexity of collective development.

The thesis underscores that school development is a complex process requiring professional judgment, relational competence, and organisational support. By amplifying teachers’ voices, the study provides a nuanced understanding of how development work is perceived and carried out in practice – and how teachers can serve as key agents in sustainable professional learning.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit