The Educational Potential of The Hunger Games trilogy to Facilitate Meaningful Classroom Discussions
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven gjennomfører en litterær analyse av Suzanne Collins’ The Hunger Games-trilogi, med fokus på hvordan forbruk og forbrukersamfunn kan brukes som et verktøy for å opprettholde hegemoniske maktstrukturer. Videre demonstrerer denne undersøkelsen hvordan lærere kan utnytte ung voksen-litteratur som et pedagogisk verktøy for å engasjere elever i kritiske diskusjoner rundt nåtidens samfunnsproblemer. Gjennom veiledet litterær analyse og klasseromsaktiviteter kan elevene utforske etiske dilemmaer som presenteres i teksten og relatere dem til virkelig samfunnsutfordringer.
Funnene i denne masteroppgaven vektlegger viktigheten av å inkludere ung voksen-litteratur i klasseromskonteksten, og fremmer dets potensiale til å stimulere kritisk tenkning og etisk refleksjon blant elever. Dette potensialet reflekteres i de mange fordelene ved å lese litteratur som en ferdighetsbyggende aktivitet. Ung voksen-litteratur er presisert i denne oppgaven grunnet dets potensiale for å bygge lesemotivasjon blant elever, selv de som er motvillige lesere. Ved å jobbe med tekster som The Hunger Games kan lærere skape meningsfulle diskusjoner rundt relevante samfunnsspørsmål som styrker elevene i å være kritiske til verden rundt dem. This thesis conducts a literary analysis of The Hunger Games trilogy, examining its portrayal of consumption and consumer culture as tools for upholding hegemonic power structures. Furthermore, this research demonstrates how teachers can utilize young adult (YA) literature as a pedagogical tool to engage students in critical discussions on contemporary social issues. Through guided literary analysis and classroom activities, students can explore the ethical dilemmas presented in the text and relate them to real-world issues.
The findings in this thesis underline the value of incorporating YA literature into the classroom context, advocating for its potential to stimulate critical thinking and ethical reflection among students. This potential is reflected in the many benefits that come with reading literature as a skill-building activity. YA literature is emphasized in this thesis for its potential in building reading motivation among students, even those that are reluctant readers. By engaging with texts like The Hunger Games, educators can facilitate meaningful discussions surrounding relevant social issues that empower students to critically examine the world around them.