Hvordan påvirker implementering av nye digitale teknologier økonomistyringsprosesser i norske sparebanker? En intervjustudie.
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan implementering av nye digitale teknologier påvirker økonomistyringsprosesser i norske sparebanker. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende problemstilling: «Hvordan påvirker implementering av nye digitale teknologier økonomistyringsprosesser i norske sparebanker?»
Problemstillingen er belyst gjennom kvalitative intervjuer med ansatte på ulike nivåer i ulike norske sparebanker og funnene er analysert i lys av teorier som kontingensteori, Balanced Scorecard (BSC), endringsledelse og Kotters 8 trinnsmodell, TOE- og TAM-modellen.
Studien viser at regulatoriske krav er en sentral drivkraft for digitalisering, der sparebankene må investere i digitale løsninger for å møte stadig strengere krav til rapportering. Samtidig endrer automatisering og digitalisering økonomifunksjonens rolle fra operativ drift til strategisk støtte, med økt fokus på analyse, beslutningsstøtte og risikovurdering. Implementering av ny teknologi lykkes best når det kombineres med aktiv endringsledelse, kompetanseutvikling og tilpasning til organisasjonens kultur.
Digital modenhet og en sterk selvbetjeningskultur i Norge har lagt til rette for rask teknologiadopsjon i sparebankene, men samtidig krever dette kontinuerlig opplæring og forventningsstyring både internt og eksternt. Studien understreker at vellykket digitalisering i økonomistyring er avhengig av et helhetlig samspill mellom teknologi, mennesker, ledelse og regulatoriske forhold.
Teoretisk bidrar oppgaven med å styrke forståelsen av hvordan etablerte rammeverk som BSC, kontingensteori og endringsledelse kan anvendes og videreutvikles i en digital kontekst. Praktisk gir studien konkrete implikasjoner for ledere som ønsker å lykkes med digitalisering av økonomistyringsprosesser i sparebanker, ved å fremheve behovet for helhetlig kompetansebygging, kulturarbeid og strategisk forankring. The purpose of this master's thesis has been to investigate how the implementation of new digital technologies affects financial management processes in Norwegian savings banks. Based on this, we formulated the following research question: "How does the implementation of new digital technologies affect financial management processes in Norwegian savings banks?"
The research question has been explored through qualitative interviews with employees at various levels in different norwegian savings banks and the findings have been analyzed using theories such as contingency theory, the Balanced Scorecard (BSC), change management and Kotter’s 8-Step Model, the TOE- and TAM model.
The study shows that regulatory requirements are a key driver of digitalization, forcing savings banks to invest in digital solutions to meet increasingly stringent reporting obligations. At the same time, automation and digitalization are transforming the role of the finance function from operational execution to strategic support, with greater emphasis on analysis, decision support, and risk assessment. Successful technology implementation is most likely when combined with active change management, competence development, and adaptation to the organization’s culture.
Norway’s high level of digital maturity and strong self-service culture have facilitated rapid technology adoption in savings banks, but this also demands continuous training and expectation management, both internally and externally. The study emphasizes that successful digitalization of financial management depends on a holistic interaction between technology, people, leadership, and regulatory conditions.
Theoretically, the thesis contributes to strengthening the understanding of how established frameworks such as BSC, contingency theory, and change management can be applied and further developed in a digital context. Practically, the study provides concrete implications for leaders seeking to succeed with the digitalization of financial management processes in savings banks, by highlighting the need for comprehensive competence development, cultural work, and strategic anchoring.