Elever med utviklingshemming og helhetlig seksualitetsundervisning - læreres oppfatninger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3202182Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker helhetlig seksualitetsundervisning for elever med utviklingshemming. Tematikken er forsøkt besvart gjennom problemstillingen:
Hva er læreres oppfatninger av helhetlig seksualitetsundervisning for elever med utviklingshemming, og hvordan arbeider de med tematikken?
Formålet med oppgaven har vært å øke kunnskapen om læreres oppfatninger av helhetlig seksualitetsundervisning i klasser med elever med utviklingshemming. Den kvalitative tilnærmingen intervju ble anvendt, og gjorde det mulig å samle inn data fra fire lærere gjennom et fokusgruppeintervju og et dybdeintervju. Datamaterialet ble analysert ved å anvende tematisk analyse, som la til rette for å utforske deltakernes meninger, opplevelser og erfaringer.
Resultatene viser at deltakerne har et positivt syn på helhetlig seksualitetsundervisning for elevgruppen, og forsøker å tilrettelegge etter deres forutsetninger. Likevel påpeker de noen utfordringer. Avfeiende og undertrykkende holdninger blant kolleger, tilfeldighet om elevene får undervisningen og å tilpasse undervisningen etter elevenes fungering, var de mest fremtredende.
Basert på studiens funn anbefales det å få selvbestemmelse inn i opplæringen for elever med utviklingshemming. Funnene indikerer at det er behov for videre forskning på tematikken. Spesiell vekt legges på hva som forårsaker avseksualiserende holdninger og eventuelle tiltak som sikrer at elevgruppen får helhetlig seksualitetsundervisning. Betydningen av studien ligger i bidraget den gir til eksisterende forskning, ved å gi innsikt i at det fortsatt i dag eksisterer barrierer som gjør at denne elevgruppen ikke får samme kvalitet på opplæringen som sine medelever. Deltakerne i studien fremhever hvor viktig læreres holdninger og engasjement er for å sikre at denne elevgruppen får helhetlig seksualitetsundervisning. This master´s thesis examines comprehensive sexuality education for pupils with intellectual disabilities. The theme is addressed through the research question:
What are teachers´ perceptions of comprehensive sexuality education for pupils with intellectual disabilities, and how do they work with the topic?
The purpose of the thesis has been to increase knowledge about teachers´ perceptions of comprehensive sexuality education in classes with pupils with intellectual disabilities. The qualitative interview approach was used, allowing data collection from four teachers through a focus group- and an in-depth interview. The data was analyzed using thematic analysis, which facilitated exploring participants´ opinions, perceptions and experiences.
The results show that participants have a positive view of comprehensive sexuality education for the pupils and try to adapt to their needs. However, they point out some challenges. Dismissive and suppressive attitudes among colleagues, randomness in whether pupils receive the education, and adapting the education to the pupils´ functioning, were the most prominent.
Based on the study´s findings, it is recommended to include self-determination in the education for pupils with intellectual disabilities. The findings indicate a need for further research on the topic. Special emphasis is placed on what causes desexualizing attitudes and possible measures to ensure that the pupils receive comprehensive sexuality education. The significance of the study lies in its contribution to existing research, providing insight that barriers still exist today, preventing that the pupils receive the same quality of education as their peers. The participants in the study highlight the importance of teachers´ attitudes and commitment to ensuring that the pupils receives comprehensive sexuality education.