• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementering av digitale verktøy i regnskapsbransjen

Kjærgård, Siv Kristine Nordin; Zaeem, Michelle
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.inn:inspera:350138759:353734735.pdf (3.216Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202189
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH [77]
Abstract
Temaet for masteroppgaven er implementering av digitale verktøy i regnskapsprosessen. Formålet er å undersøke hvilke faktorer som påvirker regnskapsføreres adopsjon av slike verktøy, og hvordan regnskapsbedrifter kan tilrettelegge for en vellykket digital transformasjon. Regnskapsbransjen har historisk vært preget av manuelle arbeidsoppgaver, noe som gjør bransjen særlig egnet for digitalisering. Digitaliseringen har åpnet for nye arbeidsmetoder og verktøy, som skybaserte løsninger, RPA og kunstig intelligens, og skaper behov for endringer både i kompetanse og arbeidsprosesser. På bakgrunn av dette fokuserte studien på hvilke faktorer som påvirker regnskapsføreres adopsjon av digitale verktøy, med spesielt vekt på endringsvillighet og organisatorisk støtte. Formålet med masterutredningen var å belyse hvordan regnskapsførere stiller seg til implementeringen av digitale løsninger, og hvordan regnskapsbedrifter kan legge til rette for en vellykket digital transformasjon.

For å analysere adopsjonen av digitale verktøy benyttet vi rammeverket Technology Acceptance Model (TAM), som ble utvidet med faktorene endringsvillighet og organisatorisk støtte. Basert på forskningsmodellen ble det utviklet syv hypoteser som undersøker sammenhengene mellom oppfattet brukervennlighet, oppfattet nytteverdi og adopsjon av teknologi. I masterutredningen benyttet vi en kvantitativ metode og et kausalt forskningsdesign. For å belyse problemstillingen, ble det gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse blant regnskapsførere i Norge. Totalt ble 108 gyldige svar analysert. Innsamlet data ble analysert gjennom faktoranalyse, korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse ved hjelp av Stata.

Studien bekreftet at endringsvillighet og organisatorisk støtte har en positiv effekt på både oppfattet nytteverdi og brukervennlighet, som igjen påvirker adopsjonen av digitale verktøy. Resultatene viste at oppfattet brukervennlighet også har en positiv effekt på oppfattet nytteverdi. Alle hypoteser ble bekreftet, og funnene samsvarer i stor grad med tidligere forskning basert på TAM. Studien fremhever viktigheten av å støtte ansatte gjennom opplæring og ressurser, samt å fremme en kultur for endringsvillighet for å lykkes med digitalisering i regnskapsbransjen. Vårt bidrag til eksisterende litteratur foreslår at regnskapsbedrifter bør fokusere på å styrke både brukervennlighet og opplevd nytte ved nye verktøy for å fremme vellykket adopsjon.

Nøkkelord: digitalisering, regnskap, adopsjon, brukervennlighet, nytteverdi, endringsvillighet.
 
The topic of this master thesis is the implementation of digital tools in the accounting process. The accounting industry has historically been characterized by manual tasks, making it particularly well suited for digitalization. Digitalization has introduced innovative technologies and work methods, including cloud-based systems, robotic process automation (RPA), and artificial intelligence, necessitating significant shifts in both employee competencies and organizational workflows. Based on this, the study focused on the factors influencing accountants adoption of digital tools, with particular emphasis on change willingness and organizational support. The purpose of the thesis was to shed light on how accountants perceive the implementation of digital solutions and how accounting firms can facilitate a successful digital transformation.

To analyze the adoption of digital tools, the Technology Acceptance Model (TAM) framework was used, extended with the factors change willingness and organizational support. Based on the research model, seven hypotheses were developed to examine the relationships between perceived ease of use, perceived usefulness, and technology adoption. A quantitative method and a causal research design were applied. To address the research question, an survey was conducted among accountants in Norway. A total of 108 valid responses were analyzed. The collected data were examined using factor analysis, correlation analysis, and regression analysis with the help of Stata.

The study confirmed that change willingness and organizational support have a positive effect on both perceived usefulness and perceived ease of use, which in turn influence the adoption of digital tools. The results also showed that perceived ease of use positively affects perceived usefulness. All hypotheses were confirmed, and the findings are largely consistent with previous research based on TAM. The study highlights the importance of supporting employees through training and resources, as well as fostering a culture of change willingness, to achieve successful digitalization in the accounting industry. Our contribution to the existing literature suggests that accounting firms should focus on strengthening both the usability and perceived benefits of new tools to promote successful adoption.

Keywords: digitalization, accounting, adoption, usability, perceived usefulness, change
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit