• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Påvirkningen av elevens autonomi og motivasjon gjennom elevstyrt undervisning i kroppsøving på mellomtrinnet

Snedsbøl, Fredrik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.inn:inspera:353311037:68781792.pdf (2.673Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202415
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 [189]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan elevstyrt undervisning i kroppsøving påvirker elevenes opplevelse av autonomi, motivasjon og engasjement, med utgangspunkt i mellomtrinnet. Studien tar for seg elevenes perspektiver på kroppsøvingsundervisning når de får ta større ansvar for egen læring, og sammenligner disse erfaringene med mer tradisjonell, lærerstyrt undervisning. Det teoretiske rammeverket bygger på SDT, Banduras teori om mestringstro (self-efficacy), Deweys “learning by doing”, og forskning på elevmedvirkning og interessebasert undervisning. Datainnsamlingen er gjennomført gjennom aksjonsforskning i to sykluser, hvor elevene planlegger og gjennomfører egne kroppsøvingsøkter. Kombinert metode ble benyttet hvor datamaterialet består av kvantitative spørreundersøkelser, kvalitative elevutsagn og forskerens observasjoner. Analysen viser en tydelig økning i elevenes opplevelse av motivasjon, interesse og ansvar for egen læring i den elevstyrte perioden. Elevene rapporterte også høyere grad av eierskap og trivsel, samtidig som flere opplevde utfordringer knyttet til gruppedynamikk og ansvarsfølelse. Funnene viser at elevstyrt undervisning kan være en effektiv tilnærming for å fremme elevenes indre motivasjon og utvikle kompetanser som samarbeid, refleksjon og ansvar. Samtidig viser studien at slike undervisningsformer krever god tilrettelegging, struktur og støtte fra læreren. Oppgaven belyser også hvordan elevstyrt undervisning samsvarer med føringene i LK20, særlig innenfor de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, samt folkehelse og livsmestring.
 
This master’s thesis investigates how student-led teaching in physical education influences students’ experience of autonomy, motivation, and engagement at the upper primary level. The study explores students’ perspectives on physical education when given greater responsibility for their own learning, and compares these experiences to more traditional, teacher-led instruction. The theoretical framework is based on Self-Determination Theory, Bandura’s theory of self-efficacy, Dewey’s “learning by doing,” and research on student participation and interest-based education. The data was collected through action research conducted in two cycles, during which students planned and carried out their own physical education sessions. A mixed-methods approach was used, and the data consists of quantitative surveys, qualitative student statements, and the researcher’s observations. The analysis reveals a clear increase in students’ experience of motivation, interest, and responsibility for their own learning during the student-led period. Students also reported a greater sense of ownership and enjoyment, although several encountered challenges related to group dynamics and responsibility. The findings suggest that student-led teaching can be an effective approach to promoting intrinsic motivation and developing competencies such as collaboration, reflection, and accountability. At the same time, the study shows that such teaching methods require careful facilitation, structure, and support from the teacher. The thesis also highlights how student-led teaching aligns with the goals of the LK20 curriculum, particularly within the interdisciplinary themes of democracy and citizenship, as well as public health and life skills.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit