Masteroppgave. Barnehagelæreres novelness: En kvalitativ studie om veiledning av nyutdannede barnehagelærere med vekt på Mikhail Bakhtins språkteori Master i tilpasset opplæring.
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan veiledning for nyutdannede barnehagelærere kan bidra til å utvikle profesjonsspråket i barnehagen. Studien tar utgangspunkt i veiledningsordningen for nyutdannede og belyser hvilken rolle veiledning spiller i overgangen fra utdanning til yrkespraksis. Oppgavens problemstilling er «Hvordan kan ordningen Veiledning for nyutdannede barnehagelærere støtte de nyutdannede sin nyhet og derigjennom bidra til å beholde og videreutvikle sitt profesjonsspråk»? Det teoretiske rammeverket bygger på en sosialkonstruktivistisk og dialogisk epistemologisk forståelse, der kunnskap og identitet utvikles i samspill med andre gjennom språk og relasjonelle prosesser. Problemstillingen ble utforsket gjennom kvalitative dybdeintervjuer med nyutdannede barnehagelærere, og analysen følger en abduktiv tilnærming der innsikt oppstår gjennom refleksiv skriving. Analysen baserer seg på sentrale begreper fra Mikhail Bakhtins dialogiske språkteori, som polyfoni, heteroglossia, kronotop og spenningen mellom sentripetale og sentrifugale krefter, for å undersøke hvordan profesjonsspråket formes, utfordres og forhandles i veiledningssamtaler. Funnene viser at veiledning gir rom for dialogiske samtaler som fremmer barnehagelærerens autonomi og rollebevissthet. Slike fruktbare samtaler kan gi nye og uventede innsikter som åpner for refleksjon, nytenkning og faglig vekst. Oppgaven konkluderer med at dialogisk veiledning kan bidra til individuell utvikling. Det er ingen konkrete funn som kan vise til at barnehagens kollektive profesjonsspråk utvikles ytterligere gjennom veiledningsordningen. Studien har implikasjoner for både praksis og teori, og peker på behov for videre forskning på hvordan dialogiske og narrative dimensjoner i veiledning kan styrkes og tilpasses veiledningsordningen, og på denne måten gi gode vekstvilkår for barnehagelærers novelness. This master's thesis explores how mentoring for newly graduated kindergarten teachers can contribute to the development of professional language in the kindergarten context. The study is based on the national mentoring scheme for newly qualified teachers and examines the role mentoring plays in the transition from education to professional practice. The research question guiding this thesis is: "How can the mentoring scheme for newly graduated kindergarten teachers support their novelness and thereby contribute to maintaining and further developing their professional language?" The theoretical framework is grounded in a social constructivist and dialogic epistemological understanding, where knowledge and identity are developed in interaction with others through language and relational processes. The research question was explored through qualitative in-depth interviews with newly graduated kindergarten teachers, and the analysis follows an abductive approach, where insight emerges through reflective writing. The analysis draws on key concepts from Mikhail Bakhtin’s dialogic theory of language, such as polyphony, heteroglossia, chronotope, and the tension between centripetal and centrifugal forces, to investigate how professional language is shaped, challenged, and negotiated in mentoring conversations. The findings show that mentoring provides space for dialogic interactions that promote the teacher’s autonomy and professional awareness. Such fruitful conversations can offer new and unexpected insights that foster reflection, innovation, and professional growth. The study concludes that dialogic mentoring can support individual development. However, no concrete findings indicate that the collective professional language within the kindergarten is further developed through the mentoring scheme. The study has implications for both practice and theory and highlights the need for further research on how dialogic and narrative dimensions in mentoring can be strengthened and adapted to the existing framework, thus providing fertile ground for the kindergarten teacher’s novelness.