Utfordringer og drivkrefter for automatisering av mva-rapportering
Abstract
Automatisering av arbeidsoppgaver og prosesser er i stort fokus hos virksomheter, hvor dette vurderes implementert innen regnskap og finansiell rapportering. Automatisering kan påvirke virksomhetenes kostnader, samt øke effektivitet og kvalitet. Formålet med oppgaven er å skape ny kunnskap om de rapporteringsansvarlige for mva. sine perspektiver og meninger om utfordringer og drivkrefter for digitale endringer, som automatisering av mva-rapportering.
Oppgaven har følgende problemstilling: Hva opplever mva-rapporteringsansvarlige som de viktigste utfordringene og drivkreftene ved implementering av automatisering i sitt arbeid?
Basert på problemstillingen har vi tatt utgangspunkt i tidligere forskning om automatisering av finansiell rapportering og skal besvare to forskningsspørsmål for å belyse temaet: 1. Hvordan vurderer rapporteringsansvarlige å erstatte manuell rapportering med automatisert rapportering? 2. I hvilken grad opplever rapporteringsansvarlige at organisasjonen er tilrettelagt for innføring av automatisering av mva-rapportering?
Teorier innen sosioteknisk system, teknologiaksept-modellen UTAUT, Prospektteori, organisatoriske endringer og Resistance to change er med på å tolke undersøkelsens funn.
Kvalitativ metode og fenomenologisk analyse er benyttet for å tolke empirien, hvor seminstrukturerte intervjuer er benyttet for å samle inn kunnskap og få en dypere forståelse for det sosiale fenomenet implementering av automatisering. Undersøkelses funn er basert på 8 intervjuer med ulike rapporteringsansvarlige for mva.
Funnene viser at de viktigste drivkreftene er ønske om effektivisering, spare tid og mindre manuelt arbeid. De største utfordringene er manglende organisatorisk tilrettelegging, lav intern kompetanse på mva, manglende samhandling, lav tillit og kompleksiteten rundt mva. Funnene er i tråd med tidligere forskning på automatisering og belyser forskningsgapene på automatiseringens effekt på mennesker. Funnene kan brukes til å tilrettelegge for automatisering i virksomheter og belyse eksisterende forskningsgap. Videre forskning kan være å utforske andres perspektiver på temaet og hva organisasjoner konkret kan adressere for å lettere implementere automatisering. Automation of tasks and processes is a major focus for businesses, where it is being considered for implementation in accounting and financial reporting. Automation can impact business costs, as well as increase efficiency and quality. The purpose of this study is to create new knowledge about the perspectives and opinions of those responsible for VAT reporting on the challenges and drivers of digital changes, such as the automation of VAT reporting.
The master thesis addresses the following thesis question: What do those responsible for VAT-reporting perceive as the main challenges and drivers when implementing automation in their work?
Based on the thesis question, we have looked on previous research on automation of financial reporting and will answer two research questions: 1. How do those responsible for reporting assess replacing manual reporting with automated reporting? 2. To what extent do those responsible for reporting perceive that the organization is prepared for the introduction of automation in VAT reporting?
Theories within sociotechnical systems, the technology acceptance model UTAUT, Prospect Theory, organizational changes and Resistance to change are used to interpret the findings.Qualitative method and phenomenological analysis are used to understand the empirical data, semi-structured interviews are conducted to gather knowledge and gain a deeper understanding of the social phenomenon implementation of automation. The study's findings are based on 8 interviews with various individuals responsible for VAT reporting.
The findings show that the main drivers are the desire for efficiency, saving time, and reducing manual work. The biggest challenges are the lack of organizational facilitation, low internal competence on VAT, lack of collaboration, low trust, and the complexity surrounding VAT. The findings are consistent with previous research on automation and highlight the research gaps on the effects of automation on people. The findings can be used to facilitate automation in businesses and highlight existing research gaps. Further research could explore others' perspectives on the topic and what organizations can specifically address to more easily implement automation.