“Differentiation is difficult, you cannot divide yourself into more people” A study of teachers’ approaches with English-speaking students in the classroom
Abstract
Tittel: “Differensiering er vanskelig, man kan ikke dele seg i flere personer» - en studie av læreres tilnærming til engelskspråklige elever.Forfatter: Sigrid Kjellin Svendsrud
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan engelsklærere differensierer undervisningen deres for engelskspråklige elever. Inkludert i dette forskningsspørsmålet er hvilke metoder og tilnærminger lærerne bruker, både i klasserommet og når de gir lekser. Dataene ble samlet inn ved å bruke kvalitative forskningsintervjuer, som ble analysert ved å hjelp av et analyseverktøy basert på den 5-dimensjonelle modellen av Roiha og Polso (2021). Intervjuene ble gjennomført ved å bruke en semi-strukturert metode for å kunne samle så mye informasjon som mulig om hvordan lærerne differensierte undervisningen deres for de engelskspråklige elevene. Funnene er kategorisert i følgende syv temaer (undervisningsfilosofier, læringsmiljø, organisoriske rammer, motivasjon, gruppering, konkrete undervisningsmetoder og annet) og diskutert i relasjon med tidligere forskning (f.eks. Idsøe, 2014; Roiha & Polso, 2021; Tomlinson, 2014) og læringsteorier (f.eks. Phillips & Lindsay, 2006; Wass & Golding, 2014; Wertsch, 1985). Blant de viktigste funnene ble det vist at lærerne inkludert i denne studien differensierer for sine engelskspråklige elever på ulike måter, ved å bruke tilnærminger som passer for dem og deres spesifikke klasserom. Lærerne i denne studien utrykte en utfordring ved klare å differensiere med begrensede ressurser, likevel viste de at de hadde flere aktiviteter og oppgaver de brukte i sine klasserom. Blant disse tilnærmingene er rike oppgaver og stillasbygging. Title: “Differentiation is difficult, you cannot separate yourself into more people” – a study of teacher’s approaches with English-speaking students. Author: Sigrid Kjellin Svendsrud
The purpose of this thesis has been to research how English teachers differentiate their teaching for the English-speaking students in their classroom. Included in this research is how teachers go about to differentiate with different methods and approaches, both in their instruction and their assignment of homework. The data was collected by using qualitative research interviews, and then analysed by using an analytical framework based on the 5-dimentional model by Roiha and Polso (2021). The interviews were conducted in a semi-structured manner to gather as much information as possible on how the teachers differentiate their instruction for the English-speaking students. The findings are categorised according to seven topics (teaching philosophies, learning environment, organizational arrangements, motivation, grouping, concrete teaching methods and other) and discussed in relation to previous research (e.g., Idsøe, 2014; Roiha & Polso, 2021; Tomlinson, 2014) and learning theories (e.g., Phillips & Lindsay, 2006; Wass & Golding, 2014; Wertsch, 1985). Among the key findings it was shown that the teachers included in the study does differentiate for their students in various ways, by using approaches suitable for them and their specific classrooms. The teachers in this study expressed a struggle with managing to differentiate with limited resources in school, none the less they did have several activities and tasks they used in their classrooms. Among these approaches are rich tasks and scaffolding.