• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirker "Tenkende Klasserom" elevers holdning til matematikk i 6.klasse?

Auestad, Anders
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203151
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 [120]
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag

Denne masteroppgaven handler om 13 elevers holdninger til matematikk. Elevene

gikk i 6. klasse og har dermed hatt muligheten til å opparbeide seg noen tanker og

meninger om hva de syns om matematikkfaget i skolen. Ifølge teorier vi har funnet i

arbeidet med denne oppgaven, viser det seg at elever blir mer negative til

matematikk jo eldre de blir. Dette trigget nysgjerrigheten vår. Kan det virkelig stemme

at elever blir mer negative til matematikk? Hva er i så fall årsaken til dette? Og er det

noe vi kan gjøre for å forebygge slik at dette ikke skjer? I jakten vår på å finne svar

på disse spørsmålene kom vi over begrepet «Tenkende Klasserom», som er en

undervisningsmetode utviklet av Peter Liljedahl. «Tenkende Klasserom» legger til

grunne flere praksiser som skal få elever til å tenke selv, fremfor å bli instruert av en

lærer i ulike fremgangsmåter og regnestrategier. Med utgangspunkt i «Tenkende

Klasserom», og påstanden om at elever blir mer negative til matematikk jo eldre de

blir, har vi formulert to forskningsspørsmål:

1. Hvilke holdninger har elevene til sin ordinære matematikkundervisning i

skolen?

2. Hvilke holdninger har elevene til «Tenkende Klasserom» som

undervisningsmetode i matematikkfaget på skolen?

For å finne svar på disse forskningsspørsmålene, har vi samlet inn både kvalitative

og kvantitative data. Gjennom intervjuer, observasjoner og loggbøker av elevene, har

vi gjort oss noen funn som danner grunnlaget for vår konklusjon. Ett av de funnene vi

mener er viktigst å få frem i denne masteroppgaven, er at mestringsfølelse spiller en

sentral rolle inn på elevenes holdninger. Det er ofte mangel på mestringsfølelse som

skaper negative holdninger hos elevene, og motsatt, dersom elevene opplever

mestring har de ofte en positiv holdning til matematikk. Det er selvsagt andre faktorer

som også kan påvirke, men vi tror det er trygt å si at vår konklusjon er at praksiser fra

tenkende klasserom påvirker elvers holdning i en positiv retning.
 
Abstract

This master’s thesis explores the attitudes of 13 students towards mathematics. The

students were in the 6

th grade, which means they had already developed some

thoughts and opinions about math as a subject in school. According to the theories

we encountered during our research, there is evidence suggesting that students tend

to become more negative towards mathematics as they grow older. This sparked our

curiosity. Could it really be true that students grow more adverse to math? If so, what

are the underlying causes? And more importantly, is there anything we can do to

prevent this trend? In our quest for answers, we came across the concept of the

«Thinking Classroom», an instructional method developed by Peter Liljedahl. The

«Thinking Classroom» emphasizes practices that encourage students to think for

themselves, rather than being guided by a teacher through specific techniques and

problem-solving strategies. Using the «Thinking Classroom» framework, and the

claim that students’ attitudes toward math worsen with age, we formulated two

research questions:

1. What are students’ attitude toward their regular math instruction in school?

2. What are students’ attitude toward the «Thinking Classroom» as a method of

teaching mathematics in school?

To answer these questions, we gathered both qualitative and quantitative data.

Through interviews, observations, and student journals, we made several findings

that form the basis of our conclusions. One of the most important insights we wish to

highlight is the critical role of a sense of achievement. Often, it is the lack of this

feeling that breeds negative attitudes in students, and conversely, when students

experience success, they tend to have a positive outlook on mathematics. Of course,

there are other factors that can influence attitudes as well, but we believe it is safe to

conclude that our final takeaway is that practices from thinking classrooms positively

impacts students attitude towards mathematics.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit