Kooperativ læring gjennom aktiviteter i par med fokus på positiv gjensidig avhengighet, trygghet og tilhørighet
Abstract
Sammendrag Dokumentet er en del av min entreprenørielle masteroppgave og er delen om «skriftlig begrunnelse og refleksjon».
Med pedagogisk designforskning har jeg utviklet ulike aktiviteter gjennom kooperativ læring i par kroppsøving, som fokuserer på å styrke trivsel og inkludering på en ungdomsskole i Akershus. Elevgruppa som har deltatt i prosjektet anses som en vanlig elevgruppe med variasjon i mangfoldet. Aktivitetene er bygget opp av designprinsippene: positiv gjensidig avhengighet, trygghet og tilhørighet. De totale 4 øktene har vært testet ut i to sykluser gjennom systematisk og vitenskapelig metode, hvor de etter første gjennomføring ble redesignet etter designprinsippene. Det didaktiske produktet jeg har laget er en nettside med de aktivitetene som fungerte best ut ifra prinsippene, som er åpen for alle. Øvelsene er utviklet for elever fra 8.-10., men kan også brukes på mellomtrinnet.
Min lokale undervisningsteori er følgende: «Parsamarbeid der elevene opplever positiv gjensidig avhengighet, trygghet og tilhørighet kan fremme trivsel og utvidet ansvarshorisont». Abstract
This document is a part of my entrepreneurial master´s thesis and is the part about «written justification and reflection».
With educational design research, I have developed various activities through cooperative learning in pairs in psycical education, that focus on strengthening well-being and inclusion at a middle school in Akershus. The student group that has participated in the project is considered a regular student group with variation in diversity. The activities are build on the design principles: positive inderdependene, security and belonging. The total of 4 sessions have been tested in two cycles through a systematic and scientific method, where after the first implementation they were redesigned according to the design principles. The didactic product I have created is a website with the activities that worked best base don the principles, which is open to everyone. The exercises are developed for students from 8th-10th grade, but can also be used in the middle school.
My locas teaching theory is the following: «Pair cooperation where students experience positive interdependence, security and belonging can promote well-being and an expanded horizon of responsibility».