• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tradisjonstro i møte med innovasjonsideer i kroppsøvingsfaget: En integrativ litteraturstudie av kroppsøvingslæreres åpenhet og engasjement til aktivistisk tilnærming i undervisningen

Sveen, Vegard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.inn:inspera:353311037:30471602.pdf (917.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203158
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 [189]
Abstract
Denne masteroppgaven bygger på nasjonale og internasjonale advarsler om at kroppsøvingsfaget står ved et betydningsfullt paradigmeskifte angående dets formål, relevans og innhold. Større og nytenkende endringer angående faget etterlyses, og aktivistisk tilnærming trekkes frem som en interessant og lite utforsket innovasjon. I arbeidet med å realisere innovasjoner og endringer i faget står kroppsøvingslæreren som en sentral endringsagent. På bakgrunn av dette er oppgavens problemstilling følgende:

Er aktivistisk tilnærming i kroppsøvingsfaget en egnet metodetilnærming for å stimulere til endringsprosesser blant kroppsøvingslæreres undervisningspraksis?

Masteroppgaven er gjennomført som en integrativ litteraturstudie, hvor undersøkelsesfokuset er rettet mot kroppsøvingslæreres erfaringer, opplevelser og engasjement rundt deres utforsking av aktivistisk tilnærming i kroppsøvingsundervisningen. Dette med hensikt om å frembringe et omfattende, generaliserbart og fremtidsrettet kunnskapsgrunnlag tilknyttet tematikken og fenomenet aktivistisk tilnærming, samt for å undersøke om modellen er relevant i arbeidet med å endre/reformere kroppsøvingspraksisen.

Funnene viser at aktivistisk tilnærming er en hensiktsmessig modell å benytte for å stimulere til kroppsøvingslæreres endringsvillighet, men at man må være oppmerksom på visse forhold dersom målet er å sikre positive endringsprosesser hos kroppsøvingslærere. Modellen innebærer et betydelig brudd med den eksisterende praksisen i kroppsøvingsfaget, noe som medfører endringer rundt lærerrollen og behov hos lærerne til endringsprosesser, for å imøtekomme modellens prinsipper. Samtidig er ikke dette en enkel prosess, da det for noen kan innebære betydelige endringsprosesser som påvirker ens identitet og lærerprofesjonalitet.

Profesjonelle læringsfellesskap med kolleger samt individuelle ferdigheter tilknyttet kritisk refleksjon av egen praksis, vil være av stor betydning for utfallet av endringsprosessene.

Nøkkelord: Aktivistisk tilnærming, kroppsøvingslærere, elevsentrert pedagogikk, innovasjoner, endringsprosesser og endringsvillighet.
 
This master’s thesis is based on national and international warnings that the subject of physical education is at a significant paradigm shift regarding its purpose, relevance and content. Major and innovative changes to the subject are being called for, and an activist approach is highlighted as an interesting and unexplored innovation. In the effort to implement innovations and changes in the subject, the physical education teacher serves as a central agent of change. Based on this, the research question for this thesis is as follows:

Is an activist approach in physical education a suitable methodological approach to stimulate change processes in physical education teachers’ teaching practices?

This masters’ thesis has been conducted as an integrative literature review, with the research focus directed toward physical education teachers’ experiences, perceptions and engagement in exploring the activist approach in physical education teaching. The aim is to generate a comprehensive, generalizable and forward-looking knowledgebase related to the topic and phenomenon of the activist approach, as well as to examine whether the model is relevant in efforts to change or reform physical education practice.

The findings indicate that an activist approach is a suitable model to use to stimulate physical education teachers’ willingness to change. However certain elements must be considered if the goal is to ensure positive change processes among these teachers.

The model represents a significant break from existing practice for physical education teachers, which requires them to critically reflect on their own teaching practices to align with the model’s principles. Simultaneously, this is not a simple process, as it may involve a significant change, potentially affecting their identity and professional teaching practice. Professional learning communities with colleagues, as well as individual skills related to critical reflection on one’s own practice, will be of great importance for the outcome of these change processes.

Keywords: Activist approach, physical education teachers, student-centered pedagogy, innovations, change-processes and willingness to change.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit