Bevegelse i fellesskap: En studie av kroppsøving som læringsarena for trygghet og samspill
Abstract
Dette dokumentet er den skriftlige begrunnelsen og refleksjonen i vår entreprenørielle masteroppgave. I dette dokumentet reflekter vi og viser til hvordan produktet vårt har blitt utviklet.
Ved bruk av pedagogisk designforskning har vi utviklet ulike tilpasninger/øvelser som baserer seg på designprinsippene positiv gjensidig avhengighet, individuelt ansvar og trygghet. Disse tilpasningene og øvelsene blir beskrevet grundigere ved vår lærerveiledning og tilhørende nettside. Gjennom fire sykluser har vi arbeidet på en systematisk og vitenskapelig måte. Her har vi testet, analysert, justert og videreutviklet produktet. Vårt produkt er først og fremst ment for pedagogiske personale som har tilknytning til grunnopplæringen i skolen. Vårt didaktiske produkt er først og fremst utviklet på mellomtrinnet, men vi ser også at dette har en overføringsverdi til ungdomsskolen.
Vi har kommet frem til en lokal undervisningsteori som er utviklet på bakgrunn av funn og analyser som er blitt gjennomført under prosjektet. Den presenteres slik: «Kroppslige aktiviteter som integrerer positiv gjensidig avhengighet, individuelt ansvar og trygghet, kan skape et læringsmiljø der elevene opplever økt deltakelse, mestring og inkludering». This document is the written justification and reflection of our entrepreneurial master's thesis. In this document, we reflect and refer to how our product has been developed.
Using educational design research, we have developed various adaptations/exercises that are based on the design principles of positive interdependence, individual responsibility and safety. These adaptations and exercises are described in more detail in our teacher's guide and associated website. Through four cycles, we have worked in a systematic and scientific way to test, analyze, adjust and further develop the product. Our product is primarily intended for educational staff who are associated with primary education in schools. Our didactic product is primarily developed at the middle level, but we also see that this has a transfer value to lower secondary school.
We have come up with a local teaching theory that has been developed on the basis of findings and analyses that have been carried out during the project. It is presented as follows: «Physical activities that integrate positive interdependence, individual responsibility, and safety can create a learning environment where students experience increased participation, mastery, and inclusion».