Kollektiv mediering av matematisk kunnskap i fysisk aktiv læring
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker kollektiv semiotisk mediering av matematisk kunnskap på 4.trinn. Problemstillingen er Hva kjennetegner elevers kollektive semiotiske mediering av matematisk kunnskap i fysisk aktiv læring (FAL) på 4.trinn? Masteroppgavens formål er å undersøke hvordan ulike semiotiske modaliteter bunter seg sammen i en kollektiv resonnering om matematisk kunnskap i elevgrupper. De semiotiske buntene i elevenes kollektive matematiske resonnering danner grunnlaget for hva som kjennetegner den semiotiske medieringen.
Gjennom en kvalitativ tilnærming ble det gjennomført observasjon med videoopptak av elevenes arbeid i to matematikkoppgaver. I analysen er det brukt rammeverket for Semiotic bundle av Arzarello (2006) for å se hvordan en semiotisk bunt kan føre til en reaksjon og respons. Rammeverket er tilpasset for å også ivareta blikkets rolle og tegns tyngde og egnethet.
Masteroppgavens funn viser til en utvidet forståelse av kollektiv resonnering i matematikk. Når elever benytter seg av håndgest og verbalt språk som semiotisk bunt i sin matematiske mediering, gir det medelever både visuell og auditiv tilgang til den matematiske tankeprosessen. En slik multimodal representasjon som er matematisk meningsbærende i kollektivet, styrker det matematiske resonnementet. Gjennom fysisk aktiv læring får elever bevegelsesfrihet hvor de kan representere, konstruere og forhandle om matematikk med sine egne kroppsbevegelser i et sosialt perspektiv. This master's thesis explores the collective semiotic mediation of mathematical knowledge in Year 4 through physically active learning (PAL) activities. The research investigates the following question: What characterizes students’ collective semiotic mediation of mathematical knowledge in physical active learning (PAL) in 4th grade? The aim is to examine how various semiotic modalities come together in students’ collective reasoning about mathematics. These semiotic bundles—combinations of gestures, speech, and other expressive modes—form the basis for identifying the characteristics of students' semiotic mediation.
A qualitative research design was employed, involving video observations of student groups engaging with two mathematics tasks. The analysis draws on Arzarello’s (2006) framework of semiotic bundles, with adaptations to include gaze behaviour and the notions of functional load and sign specialisation. This approach enables an examination of how signs function within and across modalities to prompt responses and co-construct meaning.
The findings contribute to an expanded understanding of collective mathematical reasoning. When students combine hand gestures with verbal language as part of a semiotic bundle, they provide peers with both visual and auditory access to their mathematical thinking. These multimodal, meaningful representations support and enrich the collective reasoning process. Furthermore, physically active learning creates opportunities for students to use bodily movement to represent, construct, and negotiate mathematical ideas within a social context.