Generativ kunstig intelligens: Påvirkning på ansattes arbeidsoppgaver
Description
Full text not available
Abstract
Den raske utviklingen innen generativ kunstig intelligens har aktualisert spørsmål om hvordan denne teknologien påvirker ansattes arbeidsoppgaver i ulike bransjer. Denne studien undersøker hvordan generativ kunstig intelligens påvirker ansattes arbeidsoppgaver i virksomheter i den norske forsikringsbransjen. Bakgrunnen for studien er den økende oppmerksomheten rundt generativ kunstig intelligens i arbeidslivet, samt et ønske om å forstå hvordan denne teknologien konkret påvirker arbeidsoppgaver i en bransje som tradisjonelt er preget av sammensatte arbeidsoppgaver som kundebehandling, risikovurdering og saksbehandling. Problemstillingen til studien er som følger:
Hvordan påvirker generativ kunstig intelligens ansattes arbeidsoppgaver i forsikringsbransjen?
Med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse basert på semi-strukturerte intervjuer som datainnsamlingsmetode, er studiens fokus rettet mot tre sentrale aspekter. Hvordan generativ kunstig intelligens implementeres i virksomhetene, hvordan graden av selvbestemmelse til å ta i bruk generativ kunstig intelligens påvirker arbeidsoppgavene og hvordan kompetansebehovet har utviklet seg i møte med teknologien. Studien avgrenser seg til ansatte i virksomheter i den norske forsikringsbransjen.
Datainnsamlingen avdekket at implementeringen av generativ kunstig intelligens i forsikringsbransjen i stor grad preges av begrenset struktur, der informasjon og opplæring i mange tilfeller har vært minimal. Det ble identifisert variasjon i hvor mye og hvordan ansatte tar i bruk generativ kunstig intelligens, ofte basert på eget initiativ og individuelle vurderinger.
Det fremkommer at generativ kunstig intelligens både har direkte og indirekte påvirkninger på de ansattes arbeidsoppgaver i dag, og at generativ kunstig intelligens i hovedsak benyttes som et støtteverktøy til arbeidsoppgaver. Det viser seg også at den strenge reguleringen knyttet til personvern og datasikkerhet i bransjen oppfattes som et hinder til å implementere og ta i bruk teknologien mer til å utføre arbeidsoppgavene deres.
Studien gir innsikt i hvordan en ny teknologisk utvikling gradvis begynner å gjøre sitt inntog i en ellers etablert bransje, og belyser kompleksiteten og påvirkningen en ny, omfattende teknologi har på ansattes arbeidsoppgaver som også bygger på menneskelige vurderinger og relasjoner. The rapid development of generative artificial intelligence has raised important questions about how this technology affects employees' work tasks across various industries. This study examines how generative artificial intelligence influences the work tasks of employees in companies within the Norwegian insurance industry. The background for the study is the increasing attention towards generative artificial intelligence in the workplace, combined with a desire to understand how this technology impacts work tasks in an industry traditionally characterized by complex activities such as customer service, risk- and case assessments. The research question guiding the study is:
How does generative artificial intelligence affect employees' work tasks in the insurance industry?
By conducting a qualitative study using semi-structured interviews as the data collection method, the study focuses on three key aspects: how generative artificial intelligence is implemented in companies, how the degree of self-determination in using generative artificial intelligence influences employees' tasks, and how competence requirements have developed in response to the technology. The study is limited to employees working in companies within the Norwegian insurance sector.
The data collection revealed that the implementation of generative artificial intelligence is largely characterized by limited structure, with information and training often being minimal. There is notable variation in how much and in what ways employees use generative artificial intelligence, often depending on individual initiative and judgement.
Overall, the findings show that generative artificial intelligence has both direct and indirect effects on employees' work tasks, mainly functioning as a support tool. Strict regulations related to privacy and data security are perceived as barriers to broader implementation and use of generative artificial intelligence in the performance of employees' tasks.
This study provides insights into how a new technological development is gradually entering an otherwise well-established industry and highlights the complexity and impact that a comprehensive new technology has on work tasks, which also build on human judgment and relationships.