Tilpasset opplæring for elever med høyt læringspotensial i matematikkfaget
Abstract
Denne forskningen har som mål å undersøke læreres kjennetegn på identifisering og tilpasset opplæring for elever med høyt læringspotensial i matematikkfaget. Problemstillingen jeg har undersøkt er:Hva kjennetegner fem matematikklæreres identifisering og tilpasset opplæring for elever med høyt læringspotensial på ungdomstrinnet?Studien har blitt gjennomført fenomenologisk der fem matematikklærere på ungdomstrinnet ble intervjuet, og deres subjektive meninger dannet grunnlaget for resultatene. Intervjuene tok utgangspunkt i en semi-strukturert intervjuguide, med mulighet for å komme med andre innspill og temaer underveis. Svar på problemstillingen kom som et resultat av en tematisk analyse av de transkriberte intervjuene, og fire sentrale funn ble presentert.Lærere beskriver og identifiserer elever med høyt læringspotensial basert på subjektiv forståelse. Det mangler en entydig definisjon, men kjennetegn som høy indre motivasjon, selvstendighet, nysgjerrighet og evne til å se sammenhenger går igjen i lærernes beskrivelser.Didaktiske tilpasninger styres i stor grad av lærerens egen tilnærming. Lærerne trekker frem oppgavedifferensiering, åpne problemløsningsoppgaver og bruk av digitale verktøy som de vanligste tiltakene. Flere lærere forteller likevel at elever med høyt læringspotensial i matematikk ofte jobber selvstendig og dermed får mindre oppfølging enn de bør.Tilpasningene for elevgruppen evalueres på bakgrunn av lærernes observasjon, prøveresultater og elevens egenvurdering. Evalueringen skjer hovedsakelig gjennom uformelle metoder, og flere lærere uttrykker behov for mer systematikk i vurderingsarbeid.Lærerne opplever flere begrensninger i tilpasningen for elever med høyt læringspotensial i matematikk. Blant annet tidspress, store elevgrupper og manglende kompetanse trekkes frem. Dette fører til at elever med høyt læringspotensial ofte får mindre oppfølging enn de har krav på og behov for. This research aims to explore how teachers identify and differentiate teaching for students with high learning potential in mathematics. The research question investigated is:What characterizes five mathematics teachers ́ identification and differentiated teaching for students with high learning protentional in middle school?The study was conducted using a phenomenological approach, where five mathematics teachers were interviewed, and their subjective perspectives formed the basis of the findings. The interviews were guided by semi-structured interview protocol, allowing flexibility for additional input and themes to emerge during the conversations. The answers to the research question were derived from a thematic analysis of the transcribed interviews. The analysis resulted in four main categories, which were formulated as key findings and used as headings in the results and discussion:Teachers describe and identify students with high learning potential based on subjective understanding. There is no clear or unified definition, but characteristics such as high intrinsic motivation, independence, curiosity, and the ability to see patterns and connections were frequently mentioned by teachers.Didactic adaptations are largely influenced by the teacher ́s own approach. Common strategies include differentiated tasks, open-ended problem-solving, and digital tools. However, several teachers noted that students with high learning potential often work independently and therefore receive less follow-up than they should.Adaptations are evaluated based on teacher observation, test results, and student self- assessment. The evaluation is mainly informal, and several teachers expressed a need for more systematic assessment practices to ensure that instructional strategies are effective.Teachers identify several factors that limit adaptations for students with high learning potential. Time constraints, large class sizes, and a lack of relevant competence were highlighted. These challenges often result in students with high learning potential receiving less support than they are entitled to and in need of.