Fysisk aktivitet i ordinær undervisning på 1. trinn.
Abstract
Sammendrag
Ettersom skolestartere har et sterkt iboende behov for å være i aktivitet, er det avgjørende å få utløp for dette gjennom bevegelse og lek (Lyngsnes & Rismark, 2017, s. 76). Ved å inkludere fysisk aktivitet i skolen kan dette hjelpe elever med å fokusere bedre og bruke mer tid på oppgaveløsing, enn å finne på andre forstyrrelser i klasserommet (Dyrstad et. al., 2020; Madsen & Aggerholm, 2020; McMullen et. al., 2016; Watson et. al., 2017) I tillegg kan det å inkludere mer bevegelse i undervisningen gi elevene et avbrekk fra å sitte stille, gjennom autentiske erfaringer. Dette kan øke trivsel og motivasjonen for læring til mange elever (Dyrstad et. al., 2020; McMullen et. al., 2016). Dersom læreren varierer og tilpasser ulike arbeidsmetoder ut ifra elevgruppas forutsetninger, vil dette påvirke læring positivt (Repstad & Tallaksen, 2019, s. 5). Til tross for mange fordeler ved bruk av fysisk aktivitet i undervisningen, blir dette i liten grad praktisert, sammenlignet med stillesittende timer. Lærere oppgir mangel på kompetanse, tid, sted, rom og ressurser som begrensende faktorer for å tilrettelegge for aktive timer (Daly-Smith et. al., 2021; Dyrstad et. al., 2020; Jørgensen & Troelsen, 2017; McMullen et. al., 2016).
Formålet med studien var å utvikle egen undervisningspraksis for å benytte mer bevegelse i timene. Problemstillingen som ble undersøkt var: Hvordan kan fysisk aktivitet inngå som en del av undervisningen på første trinn? For å besvare denne, har aksjonsforskning blitt benyttet som fremgangsmåte, for å forske på både lærer- og elevperspektiv. Det er gjennomført to undervisingsøkter; en tradisjonell, stillesittende økt og en økt tilrettelagt for fysisk aktiv læring. Unseen observation har vært den metodiske tilnærmingen, for å sammenligne de to undervisningsøktene. I tillegg er det gjennomført fokusgruppeintervjuer, for å få et innblikk i elevenes erfaringer med fysisk aktive undervisningstimer.
Resultatet av studien viser at det er mange faktorer som spiller inn på hvordan fysisk aktivitet kan inngå som en del av undervisningen på første trinn. Det er både fordeler og utfordringer knyttet til fysisk aktiv læring, og det er mange fallgruver å gå i. Konsekvenser av mer bevegelse i undervisningen, kan være at det fokuseres for mye på selve læringsaktiviteten og at det blir et høyere lydnivå, som kan påvirke elevenes oppmerksomhet om det som skal læres negativt.
Konklusjonen av studien viser til at det kan være hensiktsmessig å planlegge en undervisning som tilrettelegger for en kombinasjon av stillesittende og aktive arbeidsformer, gjerne ved bruk av samarbeid. AbstractPhysical activity in regular education in grade 1
Since school-starters have a strong intrinsic need to be active, it is crucial to find an outlet for this through movement and play (Lyngsnes & Rismark, 2017, p. 76). By including physical activity in school, this can help students focus better and spend more time on solving problems, rather than finding other distractions in the classroom (Dyrstad et. al., 2020; Madsen & Aggerholm, 2020; McMullen et. al., 2016; Watson et. al., 2017). In addition, including more movement in teaching can give students a break from sitting still, through authentic experiences. This can increase well-being and motivation for learning for many students (Dyrstad et. al., 2020; McMullen et. al., 2016). If the teacher varies and adapts different working methods based on the student group's conditions, this will positively affect learning (Repstad & Tallaksen, 2019, p. 5). Despite the many advantages of using physical activity in teaching, this is rarely practiced, compared to sedentary lessons. Teachers cite a lack of expertise, time, place, space and resources as limiting factors for facilitating active lessons (Daly-Smith et. al., 2021; Dyrstad et. al., 2020; Jørgensen & Troelsen, 2017; McMullen et. al., 2016).
The purpose of the study was to develop their own teaching practice to use more movement in lessons. The question that was investigated was: How can physical activity be included as part of teaching in the first grade? To answer this, action research has been used as a method to research both the teacher and student perspectives. Two teaching sessions have been conducted; a traditional, sedentary session and a session adapted for physically active learning. Unseen observation has been the methodological approach to compare the two teaching sessions. In addition, focus group interviews have been conducted to gain insight into the students' experiences with physically active teaching hours.
The results of the study show that there are many factors that affect how physical activity can be included as part of teaching in the first grade. There are both advantages and challenges associated with physically active learning, and there are many pitfalls to avoid. Consequences of more movement in teaching may be that there is too much focus on the learning activity itself and that there is a higher sound level, which can negatively affect the students' attention to what is to be learned.
The conclusion of the study shows that it may be appropriate to plan teaching that facilitates a combination of sedentary and active forms of work, preferably using collaboration.