Musikk som spesialpedagogisk bro i språkutvikling for barn med språkvansker i andrespråklæring. Gjennom en kvalitativ autoetnografisk narrativ studie i forskning, fortelling og menneske i utvikling
Abstract
Sammendrag
Språklige utfordringer i møte et nytt andrespråk kan være dyptgripende for barn i skolen, spesielt når språkutviklingen hemmes av manglende forståelse, støtte og tilrettelegging. I denne masteroppgaven tar jeg utgangpunkt i mine egne erfaringer som minirotets språklige elev, og undersøker hvordan musikk kan fungere som et kraftfullt hjelpemiddel i utviklingen av andrespråklige ferdigheter. Som følger er problemstillingen utfoldet slik:Hvordan kan musikk bidra til å overkomme språklige utfordringer og fremme utviklingen av språklige ferdigheter i andrespråk hos barn i skolen?Jeg har vagt en metodisk tilnærming basert på narrativ autoetnografi. Gjennom en personlig, refleksiv og systematisk fremstilling belyser jeg hvordan møter med lærere, pedagogiske metoder og samarbeids framgangsmåter som påvirket min språklige og sosiale utvikling.Drøftingen er forankret i andrespråklæring, betydningen av trygghet i læring, og musikkens rolle som hjelpemiddel språkutvikling. Men sentrale teori som vektlegger betydningen av læring, sosial samhandling og kulturell tilhørighet., dannet det analytiske bakteppet for refleksjonene.Gjennom drøftingen belyser også fordeler ved å bruke musikk som læringsmiddel, med eksempler på hvordan kreative bruk av rytme, sanger og dans fremmet min motivasjon, hukommelse og grammatiskforståelse. Samtidig diskuteres utfordringene som oppstår når skolesystemet eller lærere mangler kunnskap om andrespråkundervisning, eller når kreative metoder møtes med skepsis.Særling fremheves funn av den tospråklige spesialpedagogiske læreren, som så meg som subjekt og skapte rom for utvikling gjennom musikken, og hvordan denne relasjonen ble en bro bygger mellom meg og det norske språket, samt mellom meg og resten av klassen. Til slutt rettes oppmerksomheten mot nødvendige endringer og tidlige tiltak som kan styrke språkutviklingen for barn med et annet morsmål, men også verdien av tverrfaglig samarbeid, kulturell annerkjennelse, foreldre og helhetlige læringsmiljøer. Linguistic challenges encountered when learing a new second languange can be proforund for children in school, particularly when language development is hindered by lack of understanding, support, and facilitation. In this masters thesis, i take my own experiences as a powerfull toll in development of second language skills. The research qusiton is as follows: How can music help overcome language challenges and promote the development of second language skills in children and in school? i have chosen i methodological approach in narrative autoethnography. Through a personal, refeltive, and systematic presentation. I highlight how interrations with teachers, pedagoical methods, and collabrative practices influenced my lingustistic and social development through music.