• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk deltid MASPE
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk deltid MASPE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnehagelærere med masterkompetanse i barnehagen

Eline Guldvik Bernhardsen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.inn:inspera:355354508:180820534.pdf (1.294Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203668
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk deltid MASPE [99]
Abstract
Sammendrag

Dette masterprosjektet bunner i Kunnskapsdepartementets ønske om flere barnehagelærere med en masterutdanning inn i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2022).

Det er fler og fler barnehagelærere som velger å ta en master, men som ikke blir værende i barnehagen. De opplever ikke at det er plass eller ønske om å ha denne kompetansen i barnehagen. Jeg har derfor valgt å undersøke om det finnes muligheter for at barnehagen kan skape et motiverende arbeidsmiljø for barnehagelærere med masterutdanning og hvilke faktorer er det som bidrar til at noen velger å slutte.

Problemstillingen belyses med utgangspunkt i Axel Honneths anerkjennelsesteori og Abraham Maslows behovsteori. Forskningsprosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og jeg har valgt å bruke semistrukturerte intervju av fire barnehagelærere med master.

Det kommer frem i analysen at informantene opplever å ikke bli anerkjent for den kompetansen de har opparbeidet seg. Dette kommer tydelig frem ved at det ikke blir tilrettelagt for å kunne benytte masterkompetansen eller at det ikke er endringer i hverken tittel, arbeidsoppgaver eller lønn.

Samtidig kommer det frem at alle informantene opplever en større faglig trygghet etter å ha tatt masterutdanningen. De får en større forståelse for barnehagelærerrollen som profesjon og opplever at de kan bidra til å utvikle den pedagogiske praksisen om det blir tilrettelagt for dette. Funnene viser at motivasjonen for at barnehagelærere ønsker å ta en master bygger på rammeplanens krav, men at rammene i barnehagen ikke er optimale. Dette kan bidra til at barnehagelæreren ikke får muligheter til å benytte kompetansen for å kunne heve kvaliteten i barnehagen slik Kunnskapsdepartementet ønsker (Kunnskapsdepartementet, 2023). Målet med prosjektet er å komme med et bidrag til diskusjonen om hva barnehagene kan gjøre for at masterkompetansen kan benyttes i barnehagen, slik at de som har valgt å ta en master ønsker å bli værende i barnehagen. Dette bunner i utfordringen i bemanning og en søkerflukt fra barnehagelærere yrket, sammen med nasjonale utdanningsmyndigheters ønske om å heve kvaliteten i barnehagen. I mai 2025 presenterte Kunnskapsdepartementet en ny strategi for karriere og kompetanseutvikling i barnehagen og skole (Kunnskapsdepartementet, 2025). Denne bidrar til undring om masterkompetansen kommer inn i barnehagen.
 
Abstract

This master`s project stems from the Ministry of Education`s desire to have more kindergarten teachers with a master`s degree in kindergarten (Kunnskapsdepartementet, 2022). An increasing number of kindergarten teachers are choosing to pursue a master`s degree, but they do not remain in kindergartens. They feel that there is nether space nor desire to utilize this competence within the kindergarten. Therefore, I have chosen to investigate whether there are opportunities for kindergartens to create a motivating work environment for kindergarten teachers with a master`s degree, and what factors contribute to some choosing to leave.

The research question is illuminated using Axel Honneth`s recognition theory and Abraham Maslow`s hierarchy of needs. The research project employs a qualitative research design, utilizing semi- structured interviews with four kindergarten teachers who hold a master`s degree.

The analysis reveals that the informants feel unrecognized for the competence they have acquired. This becomes evident as there is no facilitation to utilize their master`s competence, nor are there changes in title, work tasks or salary.

At the same time, it is clear that all informants experience greater professional confidence after completing their master`s education. They gain a deeper understanding of the kindergarten teacher`s role as a profession and feel they can contribute to developing pedagogical practices if facilitated. The findings show that the motivation for kindergarten teachers to take a master`s degree is rooted in the curriculum requirements, but the framework within the kindergarten is not optimal. This may prevent kindergarten teachers from having the opportunity to use their competence to improve the quality of kindergartens as desired by the Ministry of Education (Kunnskapsdepartementet, 2023). The goal of the project is to contribute to the discussion about what kindergartens can do to utilize master`s competence, ensuring that those who have chosen to pursue a master`s degree wish to remain in the kindergarten. This stems from the challenge of staffing and the exodus from the kindergarten teaching profession, alongside national educational authorities ‘desire to enhance quality within kindergartens. In May 2025, the Ministry of Education presented a new strategy for career and competence development in kindergartens and schools (Kunnskapsdepartementet, 2025). This raises questions about whether master`s competence will be integrated into kindergartens.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit