«Det er jo et slags selvsikkerhetsproblem, muligens» - Om opplevd utvikling av musikalsk aktørskap hos folkehøgskoleelever
Abstract
Dette masteroppgaveprosjektet undersøker folkehøgskolen som arena for utvikling av musikalsk aktørskap, gjennom musikkelevers egne refleksjoner og opplevelser.Forskningsprosjektet er en kvalitativ intervjustudie, og det er gjennomført to intervjuer med hver informant for å skape grunnlag for sammenligning.I tillegg til å se nærmere på informantenes opplevelse av utvikling i sitt musikalske aktørskap, går prosjektet også inn på mulige faktorer som kan ha hatt en innvirkning på den eventuelle utviklingen. Økt kompetanse innenfor ulike deler av musikkfaget, sosialt miljø og undervisningsopplegg er blant de mulige faktorene som blir undersøkt.
Funnene som har kommet frem i prosjektet antyder at elevene opplever en utvikling i sitt musikalske aktørskap gjennom et år på folkehøgskole. Utviklingen kommer til syne gjennom blant annet økt kompetanse i musikkfaget, en større grad av selvstendighet og økt bevissthet på ulike områder hos en selv. Mange av faktorene som viser seg å være bidragsytere til utviklingen er ikke nødvendigvis unike for folkehøgskolen, men noen av dem kan sies å være bedre tilrettelagt for på folkehøgskolen enn på andre arenaer. Dette gjelder for eksempel det sosiale miljøet, som funnene viser har vært en viktig del av informantenes opplevde utvikling. Prosjektet konkluderer derfor blant annet med at folkehøgskolen sannsynligvis kan være en egnet arena for utvikling av musikalsk aktørskap for individer som ikke finner det like naturlig å knytte sterke sosiale bånd på kort tid. This master thesis examines the folk high school as an arena for development of musical agency through the students' own reflections and experiences.The research project is a qualitative interview study, and two interviews have been conducted with each informant to create a basis for comparison.In addition to looking more closely at the informants' experience of development in their musical agency, possible factors that may have had an impact on the development are also addressed. Increased competence within various parts of the field of music, social environment and teaching methods are among the possible factors that are investigated.
The findings that have emerged in the project suggest that students experience a development in their musical agency during a year at folk high schools. The development is evident through factors like increased competence in the music subject, a greater degree of independence and increased awareness in various areas of oneself. Many of the factors that prove to be contributors to the development are not necessarily unique to folk high schools, but some of them can be said to be better facilitated at folk high schools than other arenas. For example, the social environment which the findings show has been an important part of the informants' experienced development. The project therefore concludes, among other things, that folk high schools can probably be a suitable arena for the development of musical agency for individuals who do not naturally find it easy to establish strong social ties in a short time.