• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Animated film as a tool for intercultural competence in English education

Renvåg, Annbjørg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.inn:inspera:353316300:184827177.pdf (831.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204427
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH [132]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan animasjonsfilm kan brukes til å fremme interkulturell kompetanse (IK) i engelskundervisning som fremmedspråk (EFL) og andrespråk (ESL), med særlig fokus på læreplanen i LK20. Gjennom en kvalitativ casestudie av Turning Red (2022) og Elemental (2023) analyserer studien hvordan animerte narrativ tematiserer kulturell hybriditet, identitetsforhandling og samfunnsmessig integrering. Analysen setter søkelys på utvalgte scener som viser språkbruk, interkulturelle møter og symbolikk i ulike miljø, og drøfter hvordan disse kan fungere som utgangspunkt for refleksjon og diskusjon knyttet til reelle erfaringer. Oppgaven bruker Michael Byram’s (2020) modell for interkulturell kommunikativ kompetanse og Darla K. Deardorff (2006) sin prosessmodell for utvikling av IK, og undersøker hvordan disse kan fremme elevenes empati, kritiske refleksjon og interkulturelle bevissthet. Videre vurderes hvordan innsiktene fra modellene samsvarer med og utfordrer LK20 læreplanens mål og verdigrunnlag, særlig med tanke på håndteringen av kulturelt mangfold og risikoen for vestlig sentrering. Funnene antyder at animasjonsfilmer, når de kombineres med strukturerte pedagogiske aktiviteter som identitetskartlegging, visuell analyse og rollespill, kan fungere som effektive verktøy for å integrere interkulturell læring i språkundervisningen. Oppgaven konkluderer med å fremheve behovet for inkluderende, reflekterte og kritisk orienterte undervisningspraksiser som gjør elever i stand til å håndtere kulturell kompleksitet i en stadig mer globalisert verden.
 
This thesis explores how animated films can be used to foster intercultural competence in the EFL and ESL classrooms, with a particular focus on the Norwegian LK20 curriculum. Through a qualitative case study of Turning Red (2022) and Elemental (2023), the study examines how animated narratives portray themes such as cultural hybridity, identity negotiation, and societal integration. The analysis focuses on selected scenes involving language, intercultural encounters, and environmental symbolism, exploring how these can serve as entry points for real-world reflection and discussion. The thesis draws on Michael Byram’s (2020) model of intercultural communicative competence and Darla K. Deardorff’s (2006) process model of IC to analyse how such representations can promote students’ empathy, critical reflection, and intercultural awareness. It further evaluates how these insights align with and challenge the LK20 curriculum, particularly in relation to its treatment of cultural diversity and the risk of a Western-centric orientation. The findings suggest that, when supported by structured pedagogical activities such as identity mapping, visual analysis, and role-play, animated films can serve as effective tools for integrating intercultural learning into language education. The thesis concludes by advocating for inclusive, reflective, and critically oriented teaching practices that equip learners to navigate cultural complexity in an increasingly globalised world.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit