• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Masteroppgave Veiledning av lærlinger: Veilederes opplevelser og kompetansebehov i møte med lærlingers karriere - og kompetanseutvikling innen helse- og oppvekstfag

Landsverk, Dagfrid
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.inn:inspera:345270164:44099032.pdf (1.206Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3204433
Utgivelsesdato
2025
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD [63]
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler yrkesfaglige veiledere innen helse - og oppvekstsektoren i kommunal sektor som gir opplæring og veiledning til lærlinger.

Oppgavens fokus er inspirert fra et utviklingsarbeid innen fagopplæringen i egen kommune. Temaet kan også knyttes til utdanning - og arbeidslivspolitikk med nye rettigheter innen videregående opplæring og med en politisk satsing på fagopplæringen hvor det også etterspørres mer forskning.

Jeg har i denne studien undersøkt hva veilederne vektlegger i sin veiledning av lærlinger som tar utdanning innenfor helse- og oppvekstfag, - og hvilke kompetanseutviklingsbehov veiledere erfarer at de har. Undersøkelsen er gjennomført med bruk av fokusgruppe som metode for å utvikle data.

Funnene fra fokusgruppeintervjuene viser at BUA -veilederne vektlegger sosial læring og helhetlig veiledning. De er opptatt av en tilpasset yrkesfaglig sosialisering i møte med sine lærlinger. De erfarer behov for å utvikle relasjonell og personlig veilederkompetanse.

HEA - veilederne vektlegger yrkessosialisering med veiledning som et styringsverktøy. De er opptatt av yrkesfaglig sosialisering i organisasjon. De erfarer behov for å utvikle sin profesjonelle identitet.

Funnene er drøftet i lys av teori, forskning og praksisfelt. Konklusjonen er at veiledernes fokus på sosialisering i veiledning av lærlinger er i samsvar med funn fra annen forskning. Inkludering i fellesskap og fokus på organisasjonens behov har stor betydning for lærlingenes læring og utvikling. En betydelig innsats på sosialisering og inkludering i lærlingefeltet kan kobles til at disse gruppene generelt rapporterer god trivsel og motivasjon i lærlingeløpet.

Forskning på feltet på karrierekompetanse fremhever betydningen av selvregulerte karrierekompetanser. Dette innebærer kompetanse til å regulere sin kognisjon, motivasjon, affekt og atferd slik at den enkelte kan oppnå det den ønsker (Talluri et.al., 2024).

Praksisfeltet og denne studien viser at lærlinger har behov for å øve på dette.

Lærlingers behov for selvstyrt karriereutvikling kan i mindre grad bli styrket når veiledere vektlegger sosialisering, slik funnene i denne studien viser.

Veiledere uttrykker behov for å utvikle både grunnleggende veiledningskompetanse og innsikt i eksistensielle tema som mening, frihet, mestring, identitet og kall – behov som peker mot en helhetlig kompetanseutvikling

Erfaringer fra praksisfeltet og forskning belyser behovet for løfte frem yrkesdidaktikken, noe som i mindre grad kom fram i denne studien når veiledere snakket om sine kompetanseutviklingsbehov.

Det kan dermed være en sammenheng i lærlingers behov for å utvikle selvregulering og at dette er mindre i fokus i veiledning og at veiledere ikke etterspør mer kompetanse på området.

Det kan være vanskelig og etterspørre kompetanse man har mindre begreper for, og jeg har reflektert over om det da er lettere og etterspørre mer kompetanse innenfor et område man har en tenkning og språk for.

Studien viser at dersom den yrkesfaglige opplærlingen skal styrkes er det behov for at veiledernes grunnleggende kompetanse generelt i veiledning utvikles. Studien viser at veiledere vil kunne ha fordel av å utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse slik at de gjennom veiledning kan styrket lærlingenes kompetanse til å regulere sin kognisjon, motivasjon, affekt og atferd slik Talluri et.al. (2024) viser til.

I tillegg uttrykker veiledere behov for å utforske mer eksistensielle og psykologiske tema i sin karriere som er svært interessante og viktige områder generelt i alles karriere.

Denne studien har løftet frem sentrale perspektiver i yrkesfaglig opplæring ved å se veiledernes og lærlingenes karriere og praksis i sammenheng. Den er et bidrag til forskningsfokus på fagopplæring som etterspørres, og håpet er at den kan inspirere aktører som ønsker å styrke og videreutvikle opplæringen for både lærlinger og veiledere.
 
Abstract

This master's thesis deals with vocational advisors in the health and welfare sector in the municipal sector who provide training and guidance to apprentices. The focus of the thesis is inspired by development work within vocational training in my own municipality. The topic can also be related to education and labor market policy with new rights within upper secondary education and with a political investment in vocational training where more research is also being requested. In this study, I have examined what the advisors emphasize in their guidance of apprentices studying in health and welfare professions, and what competence development needs the advisors experience they have. The survey was conducted using a focus group as a method to develop data.

The findings from the focus group interviews indicate that BUA -guides emphasize social learning and holistic guidance. They are concerned with tailored vocational socialization in their encounters with their apprentices. They experience a need to develop relational and personal guidance competence. HEA -guides emphasize vocational socialization with guidance as a management tool. They focus on vocational socialization within the organization. They experience a need to develop their professional identity. The findings are discussed in light of theory, research, and practice. The conclusion is that the guides' focus on socialization in the guidance of apprentices aligns with findings from other research. Inclusion in communities and attention to the organization's needs are of great significance for the apprentices' learning and development. A substantial effort on socialization and inclusion in the apprentice field can be linked to these groups generally reporting good well-being and motivation in the apprenticeship process.

Research in the field of career competencies emphasizes the importance of self-regulated career competencies. This involves the ability to regulate one's cognition, motivation, affect, and behavior so that individuals can achieve what they desire (Talluri et al., 2024). The practice field and this study show that apprentices need to practice this. Apprentices' need for self-directed career development may be less strengthened when advisors emphasize socialization, as the findings of this study indicate.

Guides express the need to develop both fundamental guidance competence and insight into existential themes such as meaning, freedom, mastery, identity, and vocation – needs that point towards a holistic competence development. Experiences from the practice field and research highlight the need to elevate vocational pedagogy, which was less emphasized in this study when guides spoke about their competence development needs. There may thus be a connection between apprentices' need to develop self-regulation and the fact that this is less focused on in guidance and that guides do not demand more competence in the area. It can be difficult to request competence for which one has fewer concepts, and I have reflected on whether it is easier to request more competence within an area for which one has thinking and language.

The study shows that in order to strengthen vocational education, there is a need to develop the basic competencies of the mentors generally in guidance. The study indicates that mentors could benefit from developing their vocational didactic competencies so that through guidance they can strengthen the apprentices' ability to regulate their cognition, motivation, affect, and behavior as pointed out by Talluri et al. (2024). Additionally, mentors express a need to explore more existential and psychological themes in their careers, which are very interesting and important areas generally in everyone's career. This study has highlighted central perspectives in vocational education by relating the careers and practices of mentors and apprentices. It contributes to the research focus on vocational training that is in demand, and the hope is that it can inspire stakeholders who wish to enhance and further develop the education for both apprentices and mentors.
 
Utgiver
Inland Norway University

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit