• Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen 

      Nesset Mælan, Ellen (Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;10, Doctoral thesis, 2018)
      Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er hvordan elevers psykiske helse kan støttes gjennom læreres daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hensikten med avhandlingen er å ...
    • Vilkår for læring for elevar på 1.-4. steg med vedtak om spesialundervisning 

      Festøy, Anne Randi Fagerlid (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;13, Doctoral thesis, 2020)
      Formålet med avhandlinga er å auke kunnskapen om kva som kjenneteiknar vilkåra for læring for elevar som får spesialundervisning og går på 1. – 4. steg. Det er gitt særleg merksemd til spesialundervisninga sin funksjon for ...
    • Ways to be a person: How schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils 

      Snipstad, Øyvind Ibrahim Marøy (PhD in Child and Youth Participation and Competence Development;, Doctoral thesis, 2019)
      How do ‘kinds’ of knowledge and practices existing within schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils in relation to perspectives on inclusion? This project departs from a micro-perspective on inclusion ...