Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education
Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, åpnet sitt PhD-program i profesjonsrettede lærerutdanningsfag våren 2012. PhD-programmet skal bidra til å styrke det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for lærerutdanningene og samtidig det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for profesjonsutøvelse i skole, barnehage og andre læringsarenaer, som kulturskoler. Forskerutdanningen er innrettet mot lærerutdanningsfagene engelsk, musikk, norsk og pedagogikk (inklusiv flerkulturell pedagogikk/religionspedagogikk).
Nye registreringer
-
How Corpora Can Be Useful in English Language Teaching in Norwegian Schools
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;33, Doctoral thesis, 2023)Denne artikkelbaserte doktoravhandlingen utforsker hvordan korpus-samlinger av tekster av naturlig forekommende språk som er lagret i en elektronisk database, kan være en nyttig del av undervisningen i engelsk i norsk ... -
Tid, berøring og inderlighet: Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;34, Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlingen er en pedagogisk-filosofisk utforskning av utøvd barnehagefaglighet slik den kommer kroppslig til uttrykk i barnehagelæreres praksis. Basert på videofilmer av to barnehagelæreres praksiser tilknyttet ... -
Barnelitteratur i norsk barnehagelærarutdanning: Ein studie av korleis barnelitteratur blir forstått i styringsdokument, gjennom studentperspektiv og i oppførte pensumlister for utdanninga
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;32, Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlinga er knytt til norsk som lærarutdanningsfag i barnehagelærarutdanninga, med ei fagspesifikk avgrensing til barnelitteratur, litteraturformidling og litteraturdidaktiske emne. Gjennom ei artikkelbasert ... -
Tradert visdom og tid som renner ut: En undersøkelse ved sangskoler med barn og folkemusikere nord i Bangladesh
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;31, Doctoral thesis, 2023)«De som lever inne i sangene vil aldri kunne skade noen. De blir mennesker blant mennesker. Det er den øvelsen jeg holder på med. I vedtektene for arbeidet vårt fins det et punkt, at den viktigste hensikten vår er å ta ... -
Profesjonelle læringsfellesskap i skolen: En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning?
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;30, Doctoral thesis, 2023)Profesjonelle læringsfellesskap fremheves av empirisk skoleforskning som et mulig svar på lærerisolasjon og effektive læringsprosessforløp for å realisere lærersamarbeid og videreutvikle pedagogisk praksis. Retningen ... -
Organisatoriske kjennetegn ved kommuner i rurale regioner med gode skoleresultater over tid
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;29, Doctoral thesis, 2022)Tematikken i avhandlingen er knyttet til de kontekstuelle utfordringene som påvirker skolesektoren i rurale regioner og den beskjedne oppmerksomheten som er gitt skoleledelse i denne konteksten. Avhandlingens fokus har i ... -
Deltakelse i naturfag i språklig heterogene klasser. En studie av fem flerspråklige mellomtrinnselevers involvering i naturfaglige representasjoner
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;28, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen undersøker deltakelse i aktiviteter og fagsamtaler i naturfag i språklig heterogene klasser på mellomtrinnet gjennom å belyse deltakelsen til fem flerspråklige elever. Elevene har bakgrunn fra innvandrerfamilier ... -
Konseptualiseringer av profesjonalitet. En Deleuze-inspirert utforsking av barnehagelæreres profesjonalitet og det barokke
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;27, Doctoral thesis, 2022)De senere årene har konseptet profesjon fått en sterkere posisjon i det norske barnehagefaglige feltet. Der en tidligere snakket om arbeidet barnehagelærere utøver som et yrke, har det de senere årene blitt mer vanlig å ... -
Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;26, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen "Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag" er forankret i den språkvitenskapelige og sosiokulturelt orienterte skriveforskningen. Formålet ... -
Förskollärare kan delta i musikaliskt lekande, men avstår: en kvalitativ studie om musikalisk emancipation
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;25, Doctoral thesis, 2022)Inom den svenska och norska förskolan förstås ofta musik som en praktik som bör följa vissa normativa antaganden om rösten och dess ljud. Den framförliggande avhandlingen ifrågasätter dessa normativa antaganden då den ... -
Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;24, Doctoral thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av musikkpedagogiske utdanninger som kvalifiserer til undervisning i kulturskolen, der forståelse er et nøkkelbegrep som binder sammen teori, empiri og resultater. Studiens ... -
Cyborg Talentification: YouTube as a Hotspot for Child Pop Stars, their Fans, and Critics
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;23, Doctoral thesis, 2022)Denne kvalitative, netnografiske kasus-studien undersøker om musikalsk talent kan være samskapt, et fenomen jeg har beskrevet som talentifisering. Hotspot i denne undersøkelsen er YouTube, hvor fans og kritikere deler sine ... -
Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;22, Doctoral thesis, 2021)This study addresses teacher autonomy and teacher agency in public lower‐secondary schools in one Latin American country (Brazil) and one European country (Norway) that have different models of educational governance based ... -
Teaching and Learning English through Corpus-based Approaches in Norwegian Secondary Schools: Identifying Obstacles and a Way Forward
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;21, Doctoral thesis, 2021)This doctoral dissertation presents the use of corpus-based approaches to English language learning in upper secondary school in Norway. The research was conducted in two distinct phases. The first phase investigated the ... -
Young children’s grounding of mathematical thinking in sensory-motor experiences
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;20, Doctoral thesis, 2021)Hovedmålet med avhandling min er å utvikle kunnskap om små barns forankring av matematisk tenkning i sensoriske-motoriske erfaringer, mens et delmål er å øke forståelsen for hvordan utendørs design kan støtte slike erfaringer. ... -
Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet: En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;19, Doctoral thesis, 2021)I UNESCOs bærekraftsmål for utdanning relateres sosial rettferdighet til menneskers muligheter til å få en utdanning som er inkluderende og rettferdig, og som bidrar til at de tilegner seg grunnleggende ferdigheter og kan ... -
The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education.
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;18, Doctoral thesis, 2020)English: In developing future physical education practices, it has been suggested that pedagogical models might help teachers improve conditions for students learning. In this thesis, I therefore explore how primary school ... -
Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;17, Doctoral thesis, 2020)Sidan klasserom blir stadig meir fleirspråklege, må lærarutdanningane utdanne lærarstudentar som kan dra vekslar på fleirspråklegheita til elevane for å støtte og fremje læring. Praksisopplæring blir ofte peika på som ein ... -
Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker
(Doctoral thesis, 2020)I denne studien utforskes niendetrinnselevers bildeboklesninger i klasseromssamtaler og i selvstyrte grupper i norskfaget. Den overordnede problemstillingen har sitt utgangspunkt i leserorienterte teorier og spør hvordan ... -
Fra kritt til programmering: En kritisk diskursanalyse av begrepet digitale ferdigheter i norsk utdanningspolitikk og i norsk videregående opplæring
(Doctoral thesis, 2020)Denne doktorgradsstudien er en Fairclough-inspirert kritisk diskursanalyse av begrepet digitale ferdigheter i norsk utdanningspolitikk og i videregående opplæring. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan blir ...