• Det gode spørsmål 

      Madsbu, Jens Petter; Thomassen, Åse (Notat, Working paper, 2007)
      Norsk: Med dette notatet ønsker vi å belyse viktigheten av å stille gode spørsmål. Vårt mål er at studenter skal øve opp evnen til å stille spørsmål, for deretter å kunne formulere hypoteser som lar seg operasjonalis ...
    • Faglig utviklingsarbeid som grunnlag for yrkesrelevante masteroppgaver 

      Paulsen, Mårten Kae (Skriftserien;6/2019, Research report, 2019)
      Mastergradene i Norge har vært kritisert for å ha for liten grad av yrkesrelevans. En måte å imøtekomme kritikken ville være å legge til rette for masteroppgaver på grunnlag av faglig utviklingsarbeid. Med bakgrunn i en ...
    • Forskning med nye aktører: Forskningskvalitet og nytteverdi 

      Østensjø, Sigrid; Askheim, Ole Petter (Chapter; Peer reviewed, 2019)
      Hensikten med kapitlet er å gi økt forståelse av hvordan forskningskvalitet og nytteverdi kan begrepsfestes og evalueres når brukerne blir samprodusenter i forskning. To hovedspørsmål stilles: Hva kjennetegner forskningskvalitet ...
    • Klasseledelse 

      Nygard, Ole Kristoffer Grythe (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: ”Hva er klasseledelse og hvordan bidrar god ledelse til elevers læring?”. Klasseledelse handler om å skape gode betingelser for både faglig og sosial læring i skolen (Nordahl, 2012). Visible learning (Hattie, ...
    • Rapport forprosjekt : Campus 4 Avdeling for økonomi, samfunnsfag og informatikk 

      Mønness, Erik Neslein; Rydgren, Tore Litlerè; Haave, Hanne Marit; Løhren, Mette; Nordby, Anders; Nylund, Dag; Romstad, Harald; Strand, Mona; Wikan, Gerd (Informasjonsrapport;2, Working paper, 2005)
      I kapittel 1 tolkes oppdraget og vår mandatforståelse. Det legges stor vekt på dokumentasjon og datagrunnlag, slik det ble etterspurt i forstudien. I kapittel 3 drøftes forholdet til campus 3. Vi ser ikke konfliktområder ...
    • Realisme i praksisnær forskning 

      Hummelvoll, Jan Kåre (Journal article, 2011)
      Deltakende observasjon kan bidra til nye perspektiver på praksis. Professor Astrid Klopstad Wahl spurte i et innspill i Sykepleien Forskning (1): «Er kunnskapsutviklingen i dagens sykepleieforskning optimalt fokusert ...
    • Samproduksjon i forskning - hva er det, og hva innebærer det? 

      Askheim, Ole Petter; Lid, Inger Marie; Østensjø, Sigrid (Chapter; Peer reviewed, 2019)
      Det er i dag økende krav om og forventninger til at brukerne av forskning skal gis innflytelse over forskningen gjennom å involvere dem i forskningsprosessen. Ikke minst gjelder dette på helse- og velferdsområdet. I dette ...
    • «Ein stad skal dei så sin rug» Bidrag til et forskningsprogram om skogsfinsk kultur og den regionale innlandskulturen i Skandinavia 

      Engen, Tor Ola (Oppdragsrapport;2 - 2003, Research report, 2003)
      Dette utkastet til et forskningsprogram om skogsfinsk kultur er blitt til på oppdrag fra Hedmark fylkeskommune. Forskningsoppgavene er sett i lys av Stortingsmelding nr. 15 (2000-2001) og presentert i et minoritetsperspektiv. ...
    • Visuell forskningsformidling - Det retoriske bildet framfor vitenskapelig tekst 

      Fryjordet, Karen-Ingrid (Master thesis, 2016)
      Norsk: I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan vitenskapelig forskning formidles via visuelle uttrykk som det bilder er. Caset i min masteroppgave er Forskning.no der jeg ser på hvordan de bruker bilder for å formidle ...