• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visuell forskningsformidling - Det retoriske bildet framfor vitenskapelig tekst

Fryjordet, Karen-Ingrid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Fryjordet.pdf (13.00Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2406685
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture [50]
Abstract
Norsk:

I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan vitenskapelig forskning formidles via visuelle

uttrykk som det bilder er. Caset i min masteroppgave er Forskning.no der jeg ser på hvordan

de bruker bilder for å formidle nyere forskning via sin nettavis. Forskning.no er i dag en av

landets fremste på å formidle forskning via en populærvitenskapelig sjanger som nettavis. Jeg

har samlet inn bilder fra to ulike uker høsten 2015, hvor datamateriale består av 83 bilder. Via

et råstudie har jeg registrert tendenser av egenskaper i bildene ute i fra de tre semiotisk

tegntypene ikon, indeks og symbol, samt identifisert bruken av de retoriske appellformene

ethos, pathos og logos. Den kvalitative dybdeanalysen har fått tildelt størst plass i denne

oppgaven, der ti bilder som utgjorde hovedoppslaget de ti dagene jeg gjorde datainnsamling

analyseres via det retoriske perspektivet.

Gjennom kvalitativ metode har jeg analysert hvilken retorikk bildene består av. Jeg har vurdert

bruken av bilder fra forskningsinstitusjoner eller som illustrasjonsfoto. Videre har jeg drøftet

om de framstår illustrerende eller dokumentariske til saken, basert på tegntyper og

konnotasjoner. Hvordan bildenes retoriske appellformer opptrer ser jeg også i sammenheng

med overskriften i forskningsartiklene. En fellesnevner for majoriteten av bildene i uke 43 og

45 hos Forskning.no var deres illustrerende funksjon og at bildene var forankringen i

overskriften. Meningsdannelsen i bildet ble både begrenset og fordypet på grunnlag av ett ord

i overskriften som var å finne som tegn i bildene. Via min analyse fant jeg ut at bildene ofte

ikke har en særegen funksjon i den unike forskningsformidlingen, og derav formidles ikke

forskningen via bildene. Bildene fungerer i stedet som representasjon for forskningen som

omtales, og som visuelt kommunikativt iøynefallende virkemiddel på nettsiden. Bildene har

høyest forekomst av logosappell og ethosappell, og i noe grad pathosappell. Ved lite bruk av

ikoniske og reelle avbildninger fra selve forskningsaktivitet eller funn, er det ikke forskning

som formidles i bildene, det er det selve teksten gjør.
 
English:

In this Master Thesis, I look at how Scientific Research is communicated through Images as

Visual expression. The Case in my Thesis is Forskning.no where I look at how they use Images

in online communications of Research. Forskning.no is currently one of the leading websites

I Norway doing communicating Research through a popular science genre. In autumn 2015 I

collected Images from two different weeks, where my data includes 83 images. Of all these

Images I have been doing registered of tendencies of properties in pictures, based on three

semiotic types of signs; icon, index and symbol. I have further identified the use of the

rhetorical appeal forms ethos, pathos and logos. The depth qualitative analysis is mainly

concentrated in this task. Ten Images that constituted as the main Research article the ten days

I did data collection is analyzed based on the rhetorical perspective.

Through qualitative method, I have analyzed the rhetorical details in the Images. I have

considered the use of Images if their origin are from research institutions or illustration photos.

Furthermore, I discussed whether they appear illustrative or documentary, based on types of

signs and connotations. How the Images rhetorical appeal based on how they are acting, I see

in the context of the headline in Research articles. A major tendency in the Images in week 43

and 45 at Forskning.no, are their illustrative function and that the Images were anchoring from

the headline. Creation of meaning in the Images was both limited and deepened on words,

often only one, in the headline. These words I did find as a sign in the Image. Through my

analysis, I found that the Images often do not have a distinctive feature of the unique Science

communication, and hence not communicated Research through its Image. Instead, the Image

do only represent the Research discussed in the text and as visually communicative

conspicuous means on the website. The Images have the highest incidence of logo appeal and

ethos appeal, and some pathos appeal. In the absence of using iconic and real Images from

Research or Research findings, there is no act of Research communicated in the pictures. That

is what the text itself does.
 
Description
Mastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit