Browsing Brage INN by Author "Monsen, Marte"
Now showing items 1-6 of 6
-
Andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag.
Monsen, Marte (Journal article; Peer reviewed, 2015)Norsk andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring fra 1985 frem til i dag har bakgrunn i flere fagområder. En stor del av forskningen består av masteroppgaver. Hoveddelen av publikasjonene som er gjort innenfor ... -
Corpus Literacy and Applications in Norwegian Upper Secondary Schools: Teacher and Learner Perspectives
Karlsen, Petter Hagen; Monsen, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2020)This study explores corpus literacy and pedagogical corpus applications among in-service teachers who have corpus linguistics in their educational background, along with their students of English in upper secondary school ... -
Forced migration and English capital: A critical sociolinguistic analysis of English among Congolese refugees in Norway
Syvertsen, Ida (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;37, Doctoral thesis, 2024)De siste årene har det vært en økning i tvungen migrasjon fra Det globale sør til Det globale nord. Norge er et av landene i Det globale nord som har tatt imot FN-flyktninger fra Det globale sør. Slike flyktninger har ofte ... -
Kommunikativ funksjonalitet kontra formell korrekthet
Monsen, Marte (Master thesis, 2008)Norsk: Forståelighet og kommunikativ funksjonalitet er to sentrale kriterier innenfor vurderingen av ”Norskprøve 3”, som er prøven som skal måle hvorvidt kandidater har nådd det som i Felles europeisk rammeverk (2001) ... -
Marked themes in English and Norwegian academic texts in the field of didactics
Rørvik, Sylvi; Monsen, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2018)This study investigates the use of marked themes in the field of didactics. The material comprises research articles written in L1 English and Norwegian, and L2 English. The aim is to shed light on contrastive differences ... -
Språklæring og tvungen migrasjon: en etnografisk tilnærming
Steien, Guri Bordal; Monsen, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2023)De fleste som lærer norsk gjennom Introduksjonsprogrammet for nyankomne migranter, er tvungne migranter. Det vil si personer har flyktet fra hjemmene sine på grunn av krig, forfølgelse eller andre faktorer som gjør at flukt ...