• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag.

Monsen, Marte
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Monsen.pdf (263.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2379993
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1246]
Original version
Monsen, M. (2015). Andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 373-390.  
Abstract
Norsk andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring fra 1985 frem til i

dag har bakgrunn i flere fagområder. En stor del av forskningen består av masteroppgaver.

Hoveddelen av publikasjonene som er gjort innenfor dette området,

relaterer seg til vurdering og grunnleggende lese- og skriveferdigheter

(ofte omtalt som alfabetisering). Når det gjelder vurderingslitteraturen, er det

mye forskning på den avsluttende språktestingen, og nesten ingen forskning

på underveisvurdering. Forskningen på lese- og skriveopplæringen for voksne

innvandrere som ikke har lært å lese og skrive på morsmålet, kan synes å bære

preg av at det i praksis i liten grad skilles mellom grunnleggende lese- og

skriveopplæring og den øvrige norskopplæringen. Helt fra 1985 og frem til i

dag har forskerne dessuten lagt vekt på at tilbudet på flere områder har mangler.

Det fremgår for eksempel av forskningen at deltakere med liten eller ingen

skolebakgrunn ofte ikke finner undervisningen meningsfull og at deltakernes

læringsutbytte er begrenset. Mye av den andrespråksdidaktiske forskningen

på voksenopplæring er utført av forskere med nær tilknytning til praksis, noe

som nok påvirker de temaene det er forsket på. Forskningen kan betegnes som

spredt og usystematisk. Dette kan ha sammenheng med at voksnes språklæring

ikke står høyt på den politiske dagsordenen.
Description
Artikkelen er opprinnelig utgitt i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Artikkelen er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1194
Publisher
Novus forlag
Journal
NOA : norsk som andrespråk.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit