Andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag.
Original version
Monsen, M. (2015). Andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 373-390.Abstract
Norsk andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring fra 1985 frem til i
dag har bakgrunn i flere fagområder. En stor del av forskningen består av masteroppgaver.
Hoveddelen av publikasjonene som er gjort innenfor dette området,
relaterer seg til vurdering og grunnleggende lese- og skriveferdigheter
(ofte omtalt som alfabetisering). Når det gjelder vurderingslitteraturen, er det
mye forskning på den avsluttende språktestingen, og nesten ingen forskning
på underveisvurdering. Forskningen på lese- og skriveopplæringen for voksne
innvandrere som ikke har lært å lese og skrive på morsmålet, kan synes å bære
preg av at det i praksis i liten grad skilles mellom grunnleggende lese- og
skriveopplæring og den øvrige norskopplæringen. Helt fra 1985 og frem til i
dag har forskerne dessuten lagt vekt på at tilbudet på flere områder har mangler.
Det fremgår for eksempel av forskningen at deltakere med liten eller ingen
skolebakgrunn ofte ikke finner undervisningen meningsfull og at deltakernes
læringsutbytte er begrenset. Mye av den andrespråksdidaktiske forskningen
på voksenopplæring er utført av forskere med nær tilknytning til praksis, noe
som nok påvirker de temaene det er forsket på. Forskningen kan betegnes som
spredt og usystematisk. Dette kan ha sammenheng med at voksnes språklæring
ikke står høyt på den politiske dagsordenen.
Description
Artikkelen er opprinnelig utgitt i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Artikkelen er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1194