Avhandlinger / Dissertations: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 154
-
Inclusion in parent-teacher relationships: A sociolinguistic approach to language and media practices in multilingual contexts
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;38, Doctoral thesis, 2024)Abstract English: This article-based doctoral thesis investigates the roles of language and media practices for processes of inclusion and exclusion in relationships between majority language speaking teachers and parents ... -
Koranen «her inn» og «der ute»: En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;39, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag norsk: Elever som deltar i en trosopplæring på sin fritid kan lære om religiøse skrifter både i en religiøs og i en ikke-religiøs kontekst. Det vil si at de møter det samme skriftet, men innenfor ulike rammer ... -
Do you mind? Using biologging tools to study anthropogenic disturbance effects on wildlife behavior and energetics – a case study on moose
(Ph.d.-avhandlinger i anvendt økologi og bioteknologi;37, Doctoral thesis, 2024)Boreale skogområder er under påvirkning av klimaendringer og økt menneskelig aktivitet. I dette økosystemet er elgen (Alces alces) en nøkkelart. Elgen er av høy kulturell og økonomisk betydning og viktig for livsopphold i ... -
Porcine oocyte quality, in vitro embryo production and storage
(Ph.d.-avhandlinger i anvendt økologi og bioteknologi;36, Doctoral thesis, 2024)I svineavlsindustrien er embryo-overføring en teknikk som forventes å endre eksport og import av genetikk betydelig i fremtiden. Foruten genetisk framgang, bidrar embryooverføring til økt biosikkerhet. Begrensende faktorer ... -
Forced migration and English capital: A critical sociolinguistic analysis of English among Congolese refugees in Norway
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;37, Doctoral thesis, 2024)De siste årene har det vært en økning i tvungen migrasjon fra Det globale sør til Det globale nord. Norge er et av landene i Det globale nord som har tatt imot FN-flyktninger fra Det globale sør. Slike flyktninger har ofte ... -
Delingsøkonomi i perifere regioner : En studie av hvordan diskursive, materielle og institusjonelle faktorer kan påvirke utbredelsen av delingsøkonomi, og hvilken betydning delingsøkonomi kan ha for framtidig næringsutvikling i perifere regioner
(Ph.d. i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP);30, Doctoral thesis, 2023)Delingsøkonomi er et fenomen har vokst fram som følge av økt digitalisering og framveksten av digitale plattformer. I dag er vi i en situasjon der digitale plattformer bidrar til å skape en ny form for økonomisk organisering. ... -
Understanding the development of information literacy in higher education: Knowing, doing, and feeling
(Doctoral thesis, 2022)English abstract: Information literacy (IL) is the ability to recognize when information is needed and to find, evaluate, and effectively use this information. The aim of this doctoral research was to study the development ... -
System Thinking in Serious Games
(PhD Thesis in Innovation in Services in the Public and Private Sectors;29, Doctoral thesis, 2023)Many game designers and academics have pointed out that games are systems (Gee, 2007; Salen & Zimmerman, 2004). So, what would be more natural than using System Science or System Thinking to understand and develop them? ... -
Empowerment i børnehøjde?
(Ph.d.-avhandling i Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;23, Doctoral thesis, 2023)Børn med funktionshæmning oplever generelt, at de har en begrænset deltagelse og indflydelse i hverdagslivet samt i mindre grad end børn uden funktionshæmning. Faktorer, som kan indvirke på dette, kan være overbeskyttelse ... -
Norwegian high school encounters migrant families: A case study of parental involvement in three schools
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;36, Doctoral thesis, 2024)Norsk sammendrag: Foreldres involvering i sine ungdommers utdanning i videregående skole oppfattes å være betydningsfull for ungdommenes faglige og sosiale utvikling. Forskning på involvering av migrantforeldre i videregående ... -
«Samordning for læring»? En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;35, Doctoral thesis, 2023)Dette prosjektet har som hovedmål å se på samordning i offentlig sektor. Temaet er arbeidet med ut ifra statlige målsettinger om at vedtatt politikk skal gi gode tjenester til innbyggerne i kommunene. I Norge bygger offentlig ... -
Samarbeidsdrevet innovasjon er løsningen – hva er problemet? – en utforskende studie av et forsøk på samarbeidsdrevet innovasjon i møtet mellom en kommune og sosiale entreprenører
(Ph.d.-avhandling i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP);28, Doctoral thesis, 2023)Behovet for innovasjon i offentlig tjenesteyting er et dagsaktuelt tema. De økonomiske rammene blir strammere, og analyser viser at dagens offentlige velferdsproduksjon ikke vil være bærekraftig over tid. Samarbeid på tvers ... -
How Corpora Can Be Useful in English Language Teaching in Norwegian Schools
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;33, Doctoral thesis, 2023)Denne artikkelbaserte doktoravhandlingen utforsker hvordan korpus-samlinger av tekster av naturlig forekommende språk som er lagret i en elektronisk database, kan være en nyttig del av undervisningen i engelsk i norsk ... -
Investigating co-creation in public service innovation contexts: A configurational approach
(PhD Dissertation in Innovation in Services in the Public and Private Sectors (INSEPP);27, Doctoral thesis, 2023)Increased participation and cooperation, for instance with citizens and civil society organisations, is a frequently mentioned goal in studies of public innovations. Such external relationships are seen to be an important ... -
Den kompetente endringsagent: Innovasjon i distribuerte organisasjoner
(Ph.d.-avhandling i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP);26, Doctoral thesis, 2023)Formålet med avhandlingen er å bidra med kunnskap om hvordan endringsagenter bistår med læring og kunnskapsflyt i innovasjonsprosesser i distribuerte organisasjoner. Distribuerte organisasjoner er geografisk spredt, og ... -
Nitrogen-Enriched Organic fertilizer's (NEO) effects on crop yields, soil functions, and species
(PhD Thesis in Applied Ecology and Biotechnology;35, Doctoral thesis, 2023)I en tid med befolkningsvekst, økende matpriser, knapphet på dyrkbar jord og store miljøutfordringer, kreves det nytenkning. Til dette hører innovative gjødselprodukter med minimal miljøpåvirkning, som sammen med andre ... -
Tid, berøring og inderlighet: Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;34, Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlingen er en pedagogisk-filosofisk utforskning av utøvd barnehagefaglighet slik den kommer kroppslig til uttrykk i barnehagelæreres praksis. Basert på videofilmer av to barnehagelæreres praksiser tilknyttet ... -
Take a chance on me: Cultural crowdfunding as a necessary, complementary, or substitutive business model in the Nordic countries and in Spain
(PhD Dissertation in Innovation in Services in the Public and Private Sectors (INSEPP);25, Doctoral thesis, 2023)Over the last 15 years, online crowdfunding has emerged as a decentralised, alternative micropatronage platform for raising capital for projects and businesses with for-profit and nonprofit goals. Concurrently, a growing ... -
Unge voksne med Downs syndrom i overgang til voksenliv
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;31, Doctoral thesis, 2023)Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan unge voksne med Downs syndrom og deres foreldre erfarer overgangen til voksenlivet for de unge voksne. Avhandlingen har rekruttert deltakere/informanter fra en ... -
Små forskere lærer naturfag : En longitudinell studie av 10-13 åringers naturfagkompetanse i en utforskende kontekst
(Doctoral thesis, 2014)Hovedmålet med denne avhandlingen var å undersøke hvilke muligheter norske elever har for å lære naturfag, og tar for seg en studie der forskere og en av lærerne på en skole samarbeidet. Samarbeidet dreide seg om en ...