Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på emneord "andrespråk"
Viser treff 1-7 av 7
-
Digital sjibbolett? Testing av andrespråksskriving med penn og PC.
(Master thesis, 2016)Norsk: Delferdigheten skriftlig produksjon på Norskprøven for innvandrere, arrangert av Vox, ble digitalisert i 2014. Antall elever som nådde nivå B1 (fra Det felles europeiske rammeverket for språk) i denne delferdigheten ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ... -
Formative assessment at the intersection of principles, practice and perceptions
(Master thesis, 2018)English: Previous assessment research has focused on teacher assessment practice, or general understandings of what constitutes effective feedback. Furthermore, much of this research has been carried out in L1 contexts. ... -
Hva karakteriserer minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk? En kvantitativ undersøkelse om områder som kan påvirke minoritetsspråklige elevers svake skolefaglige prestasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk. Når minoritetsspråklige elever ikke har tilstrekkelige norskferdigheter til å følge ... -
Mellomspråk og digitale verktøy. En kvalitativ og komparativ kasusstudie av mellomspråkstekster skrevet med og uten korrekturverktøy.
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne studien vil det undersøkes hva digitalisering og stadig smartere språkverktøy kan ha å si for et mellomspråk. På grunn av egne observasjoner av kontekstuelt malplasserte ord i mellomspråksstekster, skrevet ... -
“Repeat after me” : hvordan møter lærerene førstetrinnselever som ikke behersker undervisningsspråket? En casestudie fra to førsteklasser, og deres lærere i Namibia
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven er en casestudie fra to første trinn klasser på en barneskole i Namibia. Jeg valgte en kvalitativ metode. Dataene ble hentet inn gjennom intervjuer av lærere og observasjon i klasserommet. Temaet for oppgaven ... -
«Slipp dem løs!» En kvalitativ studie av fem læreres oppfatninger om fagsamtaler i norsk med nyankomne flerspråklige ungdommer
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne oppgaven hører inn under feltet norsk fagdidaktikk, og er rettet mot norsk som andrespråk. Fokus i oppgaven er på læreren som underviser i norskfaget for flerspråklige ungdommer som kommer til Norge sent i ...