Master- og hovedoppgaver / Master thesis
Fra og med vår 2022: Masteroppgaver med bestått karakter.
Fra 2018 til vår 2022: Masteroppgaver med karakter A, B eller C.
Til og med 2017: Masteroppgaver med bestått karakter.
© Forfatterne
Collections in this community
-
Master i offentlig ledelse og styring MAMPAB [328]
Studiested Rena -
Master i pedagogikk deltid MAPED [112]
Studiested Lillehammer -
Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH [239]
Studiested Hamar -
Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH [72]
Studiested Rena
Recent Submissions
-
Tre læreres håndtering av elever som opplever matematikkvansker
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven har jeg sett på tre matematikklæreres definisjoner av matematikkvansker, og deres erfaringer og grep i møte med elever som opplever denne lærevansken. Deres definisjoner av matematikkvansker, bruk ... -
Tilpasset opplæring til barn med autisme i en montessoribarnehage
(Master thesis, 2025)Denne studien handler om et liten utvalg av pedagoger og deres opplevelse og beskrivelse av tilpasset opplæring til barn med autisme i en montessoribarnehage. Oppgaven tar utgangspunkt i teori og forskning som ble skaffet ... -
Resiliens i videregående skole: Relasjoner og lærerstøtte gjennom fire læreres perspektiver
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven undersøker problemstillingen: «Hvordan bidrar lærerne til å styrke elevenes resiliens?» Resiliens kan beskrives som en psykologisk motstandskraft som gjør oss i stand til å reise oss etter motgang. Med ... -
Promoting Cultural Diversity and Citizenship Through Multicultural Texts in Norwegian Upper Secondary Schools: An Analysis of Teacher Practices and Student Perceptions
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere i videregående skole kan bruke flerkulturelle tekster for å undervise elever om identitet, kulturelt mangfold, demokrati og medborgerskap. Gjennom intervjuer med ... -
Formative Assessment of English Writing and the alignment with formative principles for assessment.
(Master thesis, 2025)Formativ vurdering spiller en avgjørende rolle i å veilede elevers læring og utvikling. Denne studien utforsker oppfatningene og praksisene til lærere på ungdomsskolenivå i engelskfaget, med tanke på formativ vurdering av ... -
En tematisk analyse av barnehagelærere og lærere sine erfaringer med universelt forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2025)Forskning viser at 26% av alle norske ungdommer har blitt utsatt for en form for seksuelle overgrep i løpet av sin barndom (Frøyland et al., 2023, s. 52). Konsekvensene av å bli utsatt for seksuelle overgrep kan være ... -
En tematisk analyse av barnehagelærere og lærere sine erfaringer med universelt forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2025)Forskning viser at 26% av alle norske ungdommer har blitt utsatt for en form for seksuelle overgrep i løpet av sin barndom (Frøyland et al., 2023, s. 52). Konsekvensene av å bli utsatt for seksuelle overgrep kan være ... -
En kvalitativ studie om tverrfaglig undervisning i bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan undervisning om bærekraftig utvikling (UBU) gjennomføres i norske skoler og hvilken rolle lærere spiller i dette arbeidet. Bærekraftig utvikling har blitt et viktig utdanningstema ... -
Lytt med empati og handle med medfølelse – Hvordan økt kompetanse om kjønnsmangfold kan gjøre musikkrommet til en trygg arena for elevene
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven knytter musikk og kjønnsidentitet opp mot hverandre, for å se hvordan økt kompetanse om kjønnsmangfold hos musikklærere på mellomtrinnet kan bidra til trygge klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie ... -
Elevstemmer i karriererettleiing
(Master thesis, 2025)Samandrag Masteroppgåva handlar om karriererettleiing i vidaregåande skule og tek for seg tidlegare elevar sine opplevingar og erfaringar med karriererettleiing. Brukarstemmer kan bidra til utvikling av kunnskapsgrunnlag ... -
Ingen skal utelates, sammen på veien til det grønne skiftet.
(Master thesis, 2025)Sammendrag: Vi lever i en kontekst som preges av at en endringsprosess må skje for å oppnå en mer bærekraftig livsform også innenfor fagfeltet karriereveiledning. Men vi vet ikke helt hvordan og i hvilken retning enda. ... -
Betydningen av fellesskap som ledd i arbeidet mot mobbing.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med fellesskapet i klassen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Mobbing er et alvorlig og utbredt problem i skolen, med negative konsekvenser for elevenes psykiske ... -
Exploring Career Identity: Three Archetypes in Doctoral Candidates of Social Sciences and Humanities
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker forståelse av karriere og identitet til doktorgradskandidater innen samfunnsvitenskap og humaniora (SSH) ved Universitetet i Bergen. Målet er å bidra til kunnskapsvekst om tema ... -
Bærekraftperspektivet i faget utdanningsvalg -utfordringer og muligheter. En Q-metodologisk studie.
(Master thesis, 2025)Sammendrag: Studien har som mål å undersøke bærekraftperspektivet som et subjektivt fenomen blant elever og på den måten ser hva elevene legger i det å gjøre utdanning- og yrkesvalg relatert til bærekraft. Problemstillingen ... -
“Hvorfor kommer de tilbake?”
(Master thesis, 2025)Sammendrag Oppgavens tittel, hvorfor kommer de tilbake? Handler om innvandrere i Norge, som på tross av ansettelser eller oppstart av utdanning, ender opp med å komme tilbake til velferdssystemet. Hva er årsaken, og hvilke ... -
Betydningen av felleskap som ledd i arbeidet mot mobbing.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med fellesskapet i klassen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Mobbing er et alvorlig og utbredt problem i skolen, med negative konsekvenser for elevenes psykiske ... -
Fullføringsreformen – til det beste for hvem? En dokumentanalyse av Fullføringsreformen, i lys av sosial bærekraft
(Master thesis, 2025)Gjennom dette masterprosjektet har jeg ønsket å utforske hvorvidt Fullføringsreformens tiltaksforslag, som skal bidra til at elevene i større grad fullfører og består VGO, faktisk vil bidra til sosial bærekraft i form av ... -
Å lede for læring- styrerens rolle i barnehagens utviklings- og forbedringsarbeid
(Master thesis, 2025)Gjennom nasjonale føringer for barnehagesektoren stilles det klare forventninger og krav til styrer om å sikre en pedagogisk drift av høy kvalitet som fremmer barns trivsel, læring og utvikling. Denne masteroppgaven utforsker ... -
Ungdomskriminalitet i et skolemiljøperspektiv
(Master thesis, 2025)Denne avhandlingen utforsker hvordan ungdomskriminalitet påvirker skolemiljøet i videregående skoler, med særlig vekt på skoleansattes arbeid med å sikre et trygt skolemiljø. Studien benytter et kvalitativt, induktivt ... -
Broen mellom fag og identitet: opplæringskontorets støtte til lærlingers vekst
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan opplæringskontorene i restaurant- og matfagene bidrar til lærlingenes faglige og personlige utvikling gjennom en balansert tilnærming mellom formell og uformell vurdering. Studien ...