Master- og hovedoppgaver / Master thesis
Fra og med vår 2022: Masteroppgaver med bestått karakter.
Fra 2018 til vår 2022: Masteroppgaver med karakter A, B eller C.
Til og med 2017: Masteroppgaver med bestått karakter.
© Forfatterne
Collections in this community
-
Master i offentlig ledelse og styring MAMPAB [328]
Studiested Rena -
Master i pedagogikk deltid MAPED [112]
Studiested Lillehammer -
Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH [239]
Studiested Hamar -
Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH [72]
Studiested Rena
Recent Submissions
-
Elevstemmer i karriererettleiing
(Master thesis, 2025)Samandrag Masteroppgåva handlar om karriererettleiing i vidaregåande skule og tek for seg tidlegare elevar sine opplevingar og erfaringar med karriererettleiing. Brukarstemmer kan bidra til utvikling av kunnskapsgrunnlag ... -
Ingen skal utelates, sammen på veien til det grønne skiftet.
(Master thesis, 2025)Sammendrag: Vi lever i en kontekst som preges av at en endringsprosess må skje for å oppnå en mer bærekraftig livsform også innenfor fagfeltet karriereveiledning. Men vi vet ikke helt hvordan og i hvilken retning enda. ... -
Exploring Career Identity: Three Archetypes in Doctoral Candidates of Social Sciences and Humanities
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker forståelse av karriere og identitet til doktorgradskandidater innen samfunnsvitenskap og humaniora (SSH) ved Universitetet i Bergen. Målet er å bidra til kunnskapsvekst om tema ... -
Bærekraftperspektivet i faget utdanningsvalg -utfordringer og muligheter. En Q-metodologisk studie.
(Master thesis, 2025)Sammendrag: Studien har som mål å undersøke bærekraftperspektivet som et subjektivt fenomen blant elever og på den måten ser hva elevene legger i det å gjøre utdanning- og yrkesvalg relatert til bærekraft. Problemstillingen ... -
“Hvorfor kommer de tilbake?”
(Master thesis, 2025)Sammendrag Oppgavens tittel, hvorfor kommer de tilbake? Handler om innvandrere i Norge, som på tross av ansettelser eller oppstart av utdanning, ender opp med å komme tilbake til velferdssystemet. Hva er årsaken, og hvilke ... -
Betydningen av felleskap som ledd i arbeidet mot mobbing.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med fellesskapet i klassen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Mobbing er et alvorlig og utbredt problem i skolen, med negative konsekvenser for elevenes psykiske ... -
Fullføringsreformen – til det beste for hvem? En dokumentanalyse av Fullføringsreformen, i lys av sosial bærekraft
(Master thesis, 2025)Gjennom dette masterprosjektet har jeg ønsket å utforske hvorvidt Fullføringsreformens tiltaksforslag, som skal bidra til at elevene i større grad fullfører og består VGO, faktisk vil bidra til sosial bærekraft i form av ... -
Betydningen av fellesskap som ledd i arbeidet mot mobbing.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med fellesskapet i klassen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Mobbing er et alvorlig og utbredt problem i skolen, med negative konsekvenser for elevenes psykiske ... -
Å lede for læring- styrerens rolle i barnehagens utviklings- og forbedringsarbeid
(Master thesis, 2025)Gjennom nasjonale føringer for barnehagesektoren stilles det klare forventninger og krav til styrer om å sikre en pedagogisk drift av høy kvalitet som fremmer barns trivsel, læring og utvikling. Denne masteroppgaven utforsker ... -
Ungdomskriminalitet i et skolemiljøperspektiv
(Master thesis, 2025)Denne avhandlingen utforsker hvordan ungdomskriminalitet påvirker skolemiljøet i videregående skoler, med særlig vekt på skoleansattes arbeid med å sikre et trygt skolemiljø. Studien benytter et kvalitativt, induktivt ... -
Broen mellom fag og identitet: opplæringskontorets støtte til lærlingers vekst
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan opplæringskontorene i restaurant- og matfagene bidrar til lærlingenes faglige og personlige utvikling gjennom en balansert tilnærming mellom formell og uformell vurdering. Studien ... -
Læreres erfaringer med å tilpasse leseopplæringen for flerspråklige elever som strever med lesing.
(Master thesis, 2025)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven tar utgangspunkt i at det er en økende andel flerspråklige barn som snakker et annet morsmål enn undervisningsspråket i skolen, ... -
Alternative læringsarenaer og inkludering av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2025)Norsk sammendrag Denne studien handler om inkludering av minoritetsspråklige elever ved bruk av alternative læringsarenaer i undervisningen. Problemstillingen som skal belyses er følgende Hvordan opplever læreren muligheten ... -
The Intersection of Creativity and Automation: Comparative Insights into AI-Generated and Student Art
(Master thesis, 2025)This thesis investigates the transformative impact of artificial intelligence (AI) on the art field through a comparative analysis of concept art created by AI systems and art students. Focusing on the capabilities of ... -
The Potential of Fin de Siècle Gothic Novels for Developing Critical Literacy: The Picture of Dorian Gray & The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven er fokusert på en analyse av to fin de siècle gotisk tekster sett i kontekst. Fortellingene som er analysert er: The Picture of Dorian Gray (1891) av Oscar Wilde og The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. ... -
Hvem er de sårbare elevene, og hvordan opplever læreren mulighet for å tilpasse undervisningen til denne elevgruppen i vederegående skole?
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven omhandler lærernes opplevelser og erfaringer i møte med de sårbare elevene, og hvordan de opplever muligheten til å tilpasse sin undervisning til denne elevgruppen. Sårbarhet handler om svært ulike utfordringer, ... -
Læreres forståelse og tilrettelegging av lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2025)Oppgaven undersøker hvordan lek forstås og tilrettelegges for i begynneropplæringen. Problemstillingen lyder som følger: ««Hvordan forstår lærere lek, og på hvilken måte tilrettelegger lærerne for lek i begynneropplæringen?», ... -
Læreres opplevelse av inkluderingsarbeidet med stille elever.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tar for seg hvordan lærere opplever inkluderingsarbeidet av de stille elevene i skolen med hovedvekt på opplevde muligheter og begrensninger. Studiet består av fire intervjuer med ... -
Hvordan påvirker "Tenkende Klasserom" elevers holdning til matematikk i 6.klasse?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om 13 elevers holdninger til matematikk. Elevene gikk i 6. klasse og har dermed hatt muligheten til å opparbeide seg noen tanker og meninger om hva de syns om matematikkfaget i ... -
Death or digital: A comparison between mortality statistics and a camera-trap approach for monitoring European badger (Meles meles) in Norway
(Master thesis, 2024)The current monitoring method for European badger (Meles meles) populations in Norway relies on the use of hunting statistics (i.e., trends of the number of hunted badgers each year). This study utilizes data from 1990 to ...