Master- og hovedoppgaver / Master thesis
Fra og med vår 2022: Masteroppgaver med bestått karakter.
Fra 2018 til vår 2022: Masteroppgaver med karakter A, B eller C.
Til og med 2017: Masteroppgaver med bestått karakter.
© Forfatterne
Collections in this community
-
Master i offentlig ledelse og styring MAMPAB [328]
Studiested Rena -
Master i pedagogikk deltid MAPED [112]
Studiested Lillehammer -
Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH [239]
Studiested Hamar -
Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH [72]
Studiested Rena
Recent Submissions
-
Lærere i ungdomsskolens erfaringer med elevenes psykiske helse
(Master thesis, 2025)Psykisk helse blant ungdom har de siste årene blitt et mye omtalt tema. Hvor fokuset på psykisk uhelse har fått stor oppmerksomhet, da særlig gjennom den økte selvrapporteringen av psykiske plager blant ungdom. I denne ... -
Fra hylle til hjerte - En kvalitativ studie av hvordan skolebiblioteket kan drive fram leseengasjement hos elevene, sett fra deltakerperspektivet
(Master thesis, 2025)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan skolebiblioteket kan fremme elevenes leselyst. Skolebibliotekets funksjon og rolle varierer sterkt i norske skoler, delvis på grunn av mangelfulle krav i opplæringsloven, ... -
Hvordan opplever saksbehandlerne i barnevernstjenesten utfordringer rundt ungdoms rettigheter og medvirkning når de er mellom 12 og 15 år?
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven belyser utfordringer i barnevernstjenesten rundt barn og unges rettigheter og mulighet til reell medvirkning. Det er en pågående debatt rundt å senke alderen for partsrettigheter fra 15 til 12 år, men som ... -
Tre læreres håndtering av elever som opplever matematikkvansker
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven har jeg sett på tre matematikklæreres definisjoner av matematikkvansker, og deres erfaringer og grep i møte med elever som opplever denne lærevansken. Deres definisjoner av matematikkvansker, bruk ... -
Tilpasset opplæring til barn med autisme i en montessoribarnehage
(Master thesis, 2025)Denne studien handler om et liten utvalg av pedagoger og deres opplevelse og beskrivelse av tilpasset opplæring til barn med autisme i en montessoribarnehage. Oppgaven tar utgangspunkt i teori og forskning som ble skaffet ... -
Resiliens i videregående skole: Relasjoner og lærerstøtte gjennom fire læreres perspektiver
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven undersøker problemstillingen: «Hvordan bidrar lærerne til å styrke elevenes resiliens?» Resiliens kan beskrives som en psykologisk motstandskraft som gjør oss i stand til å reise oss etter motgang. Med ... -
Promoting Cultural Diversity and Citizenship Through Multicultural Texts in Norwegian Upper Secondary Schools: An Analysis of Teacher Practices and Student Perceptions
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere i videregående skole kan bruke flerkulturelle tekster for å undervise elever om identitet, kulturelt mangfold, demokrati og medborgerskap. Gjennom intervjuer med ... -
Formative Assessment of English Writing and the alignment with formative principles for assessment.
(Master thesis, 2025)Formativ vurdering spiller en avgjørende rolle i å veilede elevers læring og utvikling. Denne studien utforsker oppfatningene og praksisene til lærere på ungdomsskolenivå i engelskfaget, med tanke på formativ vurdering av ... -
En tematisk analyse av barnehagelærere og lærere sine erfaringer med universelt forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2025)Forskning viser at 26% av alle norske ungdommer har blitt utsatt for en form for seksuelle overgrep i løpet av sin barndom (Frøyland et al., 2023, s. 52). Konsekvensene av å bli utsatt for seksuelle overgrep kan være ... -
En tematisk analyse av barnehagelærere og lærere sine erfaringer med universelt forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2025)Forskning viser at 26% av alle norske ungdommer har blitt utsatt for en form for seksuelle overgrep i løpet av sin barndom (Frøyland et al., 2023, s. 52). Konsekvensene av å bli utsatt for seksuelle overgrep kan være ... -
En kvalitativ studie om tverrfaglig undervisning i bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan undervisning om bærekraftig utvikling (UBU) gjennomføres i norske skoler og hvilken rolle lærere spiller i dette arbeidet. Bærekraftig utvikling har blitt et viktig utdanningstema ... -
Lytt med empati og handle med medfølelse – Hvordan økt kompetanse om kjønnsmangfold kan gjøre musikkrommet til en trygg arena for elevene
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven knytter musikk og kjønnsidentitet opp mot hverandre, for å se hvordan økt kompetanse om kjønnsmangfold hos musikklærere på mellomtrinnet kan bidra til trygge klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie ... -
Elevstemmer i karriererettleiing
(Master thesis, 2025)Samandrag Masteroppgåva handlar om karriererettleiing i vidaregåande skule og tek for seg tidlegare elevar sine opplevingar og erfaringar med karriererettleiing. Brukarstemmer kan bidra til utvikling av kunnskapsgrunnlag ... -
Ingen skal utelates, sammen på veien til det grønne skiftet.
(Master thesis, 2025)Sammendrag: Vi lever i en kontekst som preges av at en endringsprosess må skje for å oppnå en mer bærekraftig livsform også innenfor fagfeltet karriereveiledning. Men vi vet ikke helt hvordan og i hvilken retning enda. ... -
Betydningen av fellesskap som ledd i arbeidet mot mobbing.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med fellesskapet i klassen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Mobbing er et alvorlig og utbredt problem i skolen, med negative konsekvenser for elevenes psykiske ... -
Exploring Career Identity: Three Archetypes in Doctoral Candidates of Social Sciences and Humanities
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker forståelse av karriere og identitet til doktorgradskandidater innen samfunnsvitenskap og humaniora (SSH) ved Universitetet i Bergen. Målet er å bidra til kunnskapsvekst om tema ... -
Bærekraftperspektivet i faget utdanningsvalg -utfordringer og muligheter. En Q-metodologisk studie.
(Master thesis, 2025)Sammendrag: Studien har som mål å undersøke bærekraftperspektivet som et subjektivt fenomen blant elever og på den måten ser hva elevene legger i det å gjøre utdanning- og yrkesvalg relatert til bærekraft. Problemstillingen ... -
“Hvorfor kommer de tilbake?”
(Master thesis, 2025)Sammendrag Oppgavens tittel, hvorfor kommer de tilbake? Handler om innvandrere i Norge, som på tross av ansettelser eller oppstart av utdanning, ender opp med å komme tilbake til velferdssystemet. Hva er årsaken, og hvilke ... -
Betydningen av felleskap som ledd i arbeidet mot mobbing.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med fellesskapet i klassen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Mobbing er et alvorlig og utbredt problem i skolen, med negative konsekvenser for elevenes psykiske ... -
Fullføringsreformen – til det beste for hvem? En dokumentanalyse av Fullføringsreformen, i lys av sosial bærekraft
(Master thesis, 2025)Gjennom dette masterprosjektet har jeg ønsket å utforske hvorvidt Fullføringsreformens tiltaksforslag, som skal bidra til at elevene i større grad fullfører og består VGO, faktisk vil bidra til sosial bærekraft i form av ...