Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på emneord "pedagogikk"
Viser treff 1-10 av 10
-
«DEN INKLUDERENDE SKOLEN» : Om læreres intensjoner og forutsetninger for å utvikle et psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring
(Master thesis, 2016)«Den inkluderende skolen» er en masteroppgave i psykososialt arbeid med barn og unge ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for studien er Grunnskolens lov om opplæring (Opplæringsloven) og Læreplanverket for Kunnskapsløftet ... -
Den lille boksen utenfor - eller innenfor : spesialpedagogisk hjelp, sett i lys av inkluderende praksis og i mørke av ekskluderende praksis
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven tar for seg inkludering av den spesialpedagogiske hjelpen i barnehagen og hvordan organiseringen av den spesialpedagogiske hjelpen og holdningene til spesialpedagogen kan ha noe å si for inkluderende og ... -
En studie av klasseledelse : med vekt på lærerens stemme
(Master thesis, 2016)Lærerens stemme og posisjon står sentralt i oppgaven. Problematiseringen baserer seg på læreres opplevelser av god klasseledelse og den skjulte virkeligheten bak klasserommenes fire vegger. God klasseledelse regnes som et ... -
Experiencing physical education in the upper secondary school setting: a grounded theory study of young people's mental health development
(Master thesis, 2013)Det er funnet en sammenheng mellom unge menneskers deltakelse i idrett og fysisk aktivitet, og deres mentale helse. Det er imidlertid en begrenset mengde forskning som har undersøkt hvordan idrett og fysisk aktivitet kan ... -
Friluftsliv og naturopplevelser i arbeid med ungdom på akuttinstitusjon : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Forskning har dokumentert positive sammenhenger mellom naturopplevelser, friluftsliv og psykisk helse, men kunnskapen om dette er i liten grad systematisk anvendt i psykisk helsearbeid og i behandling av psykiske ... -
God skole er godt barnevern. Hva kan skolen gjøre for at barn og unge som er under tiltak fra barnevernet kan få økt mestring og læring i skolen?
(Master thesis, 2017)Hovedproblemstillinga i denne masteroppgava i pedagogikk er hva skolen kan gjøre for at barn og unge som er under tiltak fra barnevernet kan få økt mestring og læring i skolen. Forskningsspørsmålene er knytta til forståelse ... -
Karrierekompetanselæring i den videregående skolen
(Master thesis, 2016)Denne studien utforsker hvilke læringssyn som var sentrale for den faglige læringen og karrierelæringen til elever i en realfagklasse i den videregående skole, i forbindelse med deres dagsekskursjon til en marin bedrift ... -
Kulturelle utfordringer i pedagogisk psykologisk tjenestes møte med minoritetsspråklige foreldre i utredningen og refleksjoner rundt anerkjennelse i dette møtet
(Master thesis, 2016)Intensjonen med studien er å bidra til økt forståelse for kulturelle forskjeller i Pedagogisk Psykologisk Tjenestes (PPTs) møte med minoritetsspråklige foreldre i utredningssamtalen. Samtidig er målet å vise at anerkjennelse ... -
Sannhet i spesialpedagogikk? : om språkets begrensninger og muligheter i møter med marginaliserte elever : refleksjoner i lys av Derrida og Kristeva
(Master thesis, 2016)Forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Det er en teoretisk forskningsoppgave med vekt på språkkritisk filosofi. Deler av arbeidet til de franske filosofene Jacques ... -
Systemrettet arbeid - et begrep til besvær : begrepsbruk i PP-tjenesten
(Master thesis, 2016)