• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon / Master of innovation management
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon / Master of innovation management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ARKO – synes, merkes og gjør en forskjell?

Løvberg, Rune; Møller, Erik O.; Strøm, Torkel
Master thesis
Thumbnail
View/Open
ARKO - synes merkes og gjør en forskjell.pdf (2.434Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132285
Date
2009-09-30
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon / Master of innovation management [9]
Abstract
Vi ønsker med denne oppgaven å sette søkelyset på ARKO – samarbeidet og ARKOs eget utsagn om at ARKO – synes, merkes og gjør en forskjell i den regionale utviklingen av ARKO-regionen. Vår holdning er i utgangspunktet positiv men vi undres over hvorfor man ikke har utnyttet flere muligheter som ligger latent i et slikt samarbeid. For å svare på hoved-problemstillingen fordyper vi oss og ser på følgende elementer: 1) internorganisastoriske for-hold, 2) gruppepsykologiske sammenhenger, 3) ARKO-regionen og regionale utviklingspro-sesser gjennom en enkel SWOT-analyse og 4) grenseoverskridende innovasjoner i et historisk perspektiv.

Først tar for oss en kort presentasjon av noen tidligere undersøkelser. Deretter har vi en be-skrivelse av studieobjektet ARKO, som med bakgrunn i omfattende dokumentstudier er frem-stilt som en historisk/analytisk del, der spesielle hendelser er trukket fram og selve organise-ringen beskrevet. Organisasjonen er for øvrig 40 år og vi ser på mest på de siste 20.

I teorikapitlet definerer vi teori, begreper og analyseverktøy som vi har funnet det hensikts-messig å benytte i denne analysen Vi fordyper oss i 1) organisasjon, nettverk og kommunika-sjon, 2) Sosiale grupper og gruppepsykologi, 3) Regional utvikling og 4) Innovasjoner,.

Ut i fra formålet med oppgaven og de problemstillingene vi har sett på, har vi som utgangs-punkt valgt en kvalitativ metode med dybdeintervjuer med få respondenter. I tillegg valgte vi en åpen enquete til hele styringsgruppa for ARKO og noe informasjon fra deltakende obser-vasjon.

Datainnsamlingen og analysen vår viser:

1) At de internorganisastoriske forholdene er preget av manglende lojalitet og engasje-ment for samarbeidet og svake interne/eksterne nettverk- og kommunikasjonsproses-ser. Vi tror at hovedproblemet til dette er at man fortsatt etter 40 år ikke er et eget rettsubjekt, men fortsatt et prosjekt.

2) At de positive gruppepsykologiske sammenhengene er ikke utnyttet godt nok og at de negative kreftene har et visst spillerom.

3) SWOT-analyse fremhever at ARKO fortsatt må ha fokus på næringsutvikling og kommunikasjoner.

4) At enkelte aktiviteter og hendelser i ARKO kan defineres som grenseoverskridende innovasjoner og at samarbeidets 40-årige utvikling kan betegnes som et sett av inter-aktive innovative prosesser.

Hovedkonklusjonen blir dermed at at påstanden om at ARKO – synes, merkes og gjør en for-skjell, ikke stemmer. Det er andre aktører som har overtatt deler av ARKOs tidligere arenaer. Vi mener at ARKO står overfor et vegskille i forhold til videre eksistens eller videreutvikling.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit