Relasjonsarbeid i ambulante team : en kvalitativ studie av miljøterapeuters erfaringer med relasjonsarbeid i barne- og ungdomspsykiatrisk spesialisthelsetjeneste
Abstract
Norsk: Hensikten med denne studien er å undersøke og belyse hvilke erfaringer miljøterapeuter har
med relasjonsarbeid i ambulant team innenfor barne- og ungdomspsykiatrisk
spesialisthelsetjeneste. Gjennom bevissthet om arenaen der psykiatrien møter ungdom og
familie, kan omgivelsene bli et instrument i behandlerens intervensjon.
Metode
Studien har en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming med vekt på en deskriptiv design.
Dataene er fremkommet på grunnlag av fem kvalitative intervju med sykepleiere,
barnevernspedagoger og pedagoger, som arbeidet med tolv- til attenåringer i ambulante team
i barne- og ungdomspsykiatrisk spesialisthelsetjeneste. Analysen er basert på Kvales (1997)
kvalitative metodebeskrivelser.
Hovedfunn
Studiens funn viser at den ambulante arbeidsformen i barne- og ungdomspsykiatrisk
spesialisthelsetjeneste er fleksibel, med mulighet for individuelt tilpassede
behandlingsløsninger. Fleksible rammer for involvering av ulike personer og hjelpeinstanser,
møtested, tid, tilgjengelighet og behandlingsmetoder gir mulighet for kontinuerlig tilpasning
til behandlingsrelasjonen. Tilstedeværelse i ungdommens faktiske liv, er vesentlig for
relasjonsdannelsen og relasjonsforståelsen, og gir mulighet til å følge ungdom gjennom
forandringer. Intervjupersonene arbeider for brukermedvirkning der miljøterapeutene
nedtoner sin ekspertrolle. Hensynet til autonomi er essensielt i ambulant relasjonsarbeid med
ungdom. Rollen som gjest og terapeut og det å forholde seg til flere enn en, er særlig
komplekse sider ved relasjonsarbeidet. Det ambulante arbeidets selvstendige og komplekse
art stiller store krav til struktur og faglig innsikt fra miljøterapeutens side. Nære relasjoner kombinert med stillingens ensomme karakter bør forplikte til opprettelse av fora for refleksjon med kollegaer English:
The aim of this study is to explore and illuminate milieu therapist’s experiences working
with relations in ambulatory teams within child- and adolescents psychiatric specialist
services. Through being conscious about the environments the therapist meet adolescents
and their families, the environment can become an instrument in the treatment.
Method
This study has a hermeneutic phenomenological approach with focus on a descriptive
design. The data is derived from five qualitative interviews with nurses, pedagogues and
pedagogues specialized in child welfare and pedagogues, working with twelve- to eighteen
year old clients, employed in ambulatory teams within child- and adolescents psychiatric
specialist services. The analysis is based on Kvale’s (1997) descriptions of qualitative
method.
Results
The findings show that the ambulatory work within child- and adolescents psychiatric
specialist services is flexible with regards to the possibilities for individually adjusted
interventions. Flexibility in the involvement of different persons and professional helpers,
meeting place, time, availability and treatment methods, makes a continuous adjustment of
the treatment in the relation possible. To be present in the adolescents’ real life, is essential
for the origin of the relation and how the relation is understood, and makes it possible to
follow the adolescent through changes in his or her life. The informants minimize their
professional role, in order to establish a cooperative relation with their clients. The milieu
therapist’s consideration of autonomy is essential in outpatient treatment with adolescents.
Particularly complex aspects in the work with relations, is the role as a guest and therapist
simultaneously, and to withhold to more than one person. The solitary and complex
character of ambulatory work as, demands a high degree of structure and professional
knowledge from the milieu therapist. Close relations combined with a solitary professional
situation, calls for regular meetings and debriefings with colleagues.