Verdinotater som endringsverktøy i psykisk helsearbeid: En evaluering av Miljøterapiprosjektets mål og verdigrunnlag 1 og 2
Abstract
Evalueringen av notatene Miljøterapiprosjektet mål og verdigrunnlag 1 og 2 er knyttet til
Miljøterapiprosjektets eksplisitte ønske om å vurdere notatenes funksjon. To enheter ved et
norsk sykehus har utarbeidet dem og tatt dem i bruk i praksis. Notatene er en del av et
overordnet prosjekt, Miljøterapiprosjektet. Studien har et evalueringsdesign. Data er
fremkommet ved bruk av det kvalitative forskningsintervju. Åtte av personale ved de to
enhetene bidro med data, som ble analysert, tematisk, ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse
med en hermeneutisk- fenomenologisk tilnærming
Resultatene viser at enhetene beveger seg i en retning av mer åpenhet, raushet og bevisst
refleksjon over praksisen. Notatenes bidrag i denne sammenheng synes uklar for
informantene, men at Miljøterapiprosjektet generelt har bidratt til dette synes klart. I så måte
har mål og verdinotatene, som en del av Miljøterapiprosjektet, bidratt til endring ved
enhetene. Brukermedvirkning trekkes fram som et område hvor endring har funnet sted. Det
gjelder både i den praktiske hverdag, hvor pasienten er inkludert på flere arenaer nå enn
tidligere, og i et mer overordnet brukerperspektiv. Materialet viser at å jobbe i spennet
mellom idealer (representert gjennom verdinotatene) og realiteter (den profesjonelle
livsverden) skaper friksjon som kan gi slitasje, men som også kan gi mulighet for refleksjon.
Notatene har bidratt til å synliggjøre diskrepansen mellom verdier og praksis. Informantene
uttrykker en klar tilfredshet med at mål og verdier blir satt på dagsorden, men etterlyser mer
tid og tilrettelegging fra arbeidsgivers side for å kunne gjennomføre en praksis tuftet på de
verdiene som de selv har bestemt skal gjelde for praksis. Det høyeste hinderet er
tilsynelatende mangel på kontinuitet i personalgruppen, hyppig bruk av vikarer, samt
utskiftning av behandlere (lege).
Selv om personale selv har skapt notatene kan det allikevel synes som om mye av
kunnskapen og engasjementet ligger hos en eller få personer ved enhetene. Notatene bør
forankres hos hele personalet og dersom vikarer utgjør en vesentlig del, bør det også satses
på dem. Informantenes ønske om videre satsning på dialogundervisning og en revitalisering
av mål og verdigrunnlaget er en mulighet for enhetene til å skape en felles forståelse og en
kollektiv refleksiv prosess.