Angstmestringskurs: en kvantitativ evalueringsstudie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132592Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSammendrag
Formål: Psykiske helseproblemer utgjør i dagens samfunn en betydelig folkehelseutfordring. I den norske befolkningen er angstlidelser en av de tre mest utbredte psykiske lidelsene. Prognoser viser at en fjerdedel av befolkningen vil få en angstlidelse i løpet av livet, og ca 15 % i løpet av ett år. En Østlandskommune har, i samarbeid med en annen kommune, utarbeidet et angstmestringskurs bygd opp rundt den kognitive modellen, egnet for mennesker med lettere til moderate angstplager. Målsettingen med kurset er at deltakerne skal mestre angsten bedre. Kommunen har gjennomført sju kurs, med til sammen 45 deltakere. Hensikten med studien er å gjøre en evaluering av angstmestringskurset. En evaluering kan bidra til å kvalitetssikre og videreutvikle intervensjonen i forhold til mennesker med lettere til moderate angstplager, som blir henvist til Avdeling psykisk helse i denne Østlandskommunen.
Metode: Studien bruker kvantitativ metode. Dataene er samlet inn ved hjelp av et spørreskjema, i tillegg til et angstscoresskjema som ble fylt ut før kursstart, og etterpå i tidsrom av tre måneder til fire år. Data omfatter tilbakemeldinger om tema i kurset, nytteverdien av gruppedeltakelse og oppnådd målsetting. Til sammen deltok 31 informanter. I databehandlingen, ble de inndelt i fem grupper avhengig av starttidspunkt på kurs.
Resultat: Resultatet viser at informantene var svært fornøyd med kurset. De hadde god utbytte av de ulike temaene, og aller best utbytte av den kognitive modellen og kunnskapsformidling om angst. Støtten og nytten av å være sammen med andre mennesker med angst, samt engasjerte kursledere, viser seg å være betydningsfullt. Informantene mestrer angsten i gjennomsnittlig middels grad ved undersøkelsestidspunktet. Pre – post angstscoreskjema viser signifikante endringer på angstsymptomer hos de fire siste gruppene.
Konklusjon: Evalueringen viser at angstmestringskurs for mennesker med lettere til moderate angstplager kan være et viktig tiltak i primærhelsetjenesten. Langtidseffekten er noe usikker, med tanke på hva som virker.
Nøkkelord: Mestring, Angst, psykoedukasjon, salutogenese, Kognitiv terapi, kognitive, behandlingsgruppe, empowerment.
Beskrivelse
Masteroppgave psykisk helsearbeid, 2012