«Som å lese en film»: Elevers lesing av elektronisk litteratur
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132623Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Denne masteroppgaven er en empirisk undersøkelse av elevers lesing av elektronisk
litteratur. Formålet har vært å studere hvilken kompetanse som kreves for at leseren skal få
mest mulig ut av denne typen litteratur. Teoretiske tilnærminger inkluderer leserorienterte
teorier, der Jonathan Culler og hans begrep litterær kompetanse danner et overordnet
utgangspunkt, og mediespesifikke teorier, særlig deler av sosialsemiotikkens
multimodalitetsteorier. Med i det teoretiske rammeverket er også perspektiver fra forskere
som har skrevet om det som i denne oppgaven går under betegnelsen e-litterær kompetanse.
Det empiriske materialet er hentet inn ved å utføre kvalitative forskningsintervju av fem
Vg2-elever på studieforberedende utdanningsprogram i etterkant av et
undervisningsopplegg. I undervisningsopplegget leste elevene episode 1 og 3 av Inanimate
Alice av Kate Pullinger og Chris Joseph, og del 1 og 2 av Nightingale’s Playground av Andy
Campell og Judi Alston. Tema for intervjuene er hvordan informantene oppfatter disse
tekstene, og hva de får ut av dem. At undersøkelsen er gjort i en skolekontekst, vektlegges i
oppgaven.
Studien viser at disse informantene ikke opplever at elektronisk litteratur er så vanskelig
tilgjengelig som mye tidligere forskning viser. De føler de har god kontroll over både
navigeringen og handlingen. En grunn til det er nok at tekstene som elevene leste, ikke har
en utpreget hypertekstuell struktur. Samspillet mellom de ulike modalitetene viser de god
forståelse for. Det er på området som i oppgaven betegnes som den generelle litterære
kompetansen, at informantene har mest utviklingspotensial. Det gjelder særlig det å
reflektere rundt meningsinnholdet i tekstene. Slik sett kan man se på e-litterær kompetanse
mer i sammenheng med en tradisjonell litterær kompetanse enn som noe helt nytt.
Elektronisk litteratur kan i skolen fungere som et bindeledd mellom fritidskulturen og
skolekulturen og dermed kunne være med å styrke elevenes litterære kompetanse, noe som
kan være til nytte både med tanke på elektronisk og trykt litteratur. English: «Like Reading a Movie»: Students' Reading of Electronic Literature
This thesis is an empirical investigation of students' reading of electronic literature. The
main goal has been to study the skills required to get the most out of this kind of literature.
Theoretical approaches include reader-oriented theories, where Jonathan Cullen and his
concept of literary competence creates an overall basis, and media-specific theories,
particularly parts of the multimodal theory derived from a social semiotic perspective. The
theoretical framework also includes perspectives from researchers who have written about e-
literary competence.
The empirical evidence has been collected through qualitative research interviews with five
17-year-old students attending the branch of general studies performed after lessons. The
students read episode 1 and 3 of Inanimate Alice by Kate Pullinger and Chris Joseph, and
part 1 and 2 of Nightingale's Playground by Andy Campbell and Judi Alston. The theme of
the interviews focused on how the respondents perceived these texts, and to what extent they
benefited from them. The fact that the survey is carried out in a school context, is
emphasized in the thesis.
The study shows that these respondents do not find electronic literature as difficult to
perceive as much previous research shows. They showed good control of both the navigation
and the plot. One reason for this is that the texts these students read, do not have a typical
hypertextual structure. About the interplay between the various modalities they showed good
understanding. The field, in which the informants have the most room for improvement, is in
the thesis described as the area of general literary competence. This applies especially when
reflecting on the contents of the texts. Thus, one can see the e-literary competence more in
the context of traditional literary skills than as something entirely new. Electronic literature
in school can act as a link between leisure culture and school culture and thus help
strengthen students' literary skills that can be useful in terms of both electronic and printed
literature.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i språk, kultur og digital kommunikasjon, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.