Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteffensen, Ole
dc.date.accessioned2013-10-09T18:06:05Z
dc.date.available2013-10-09T18:06:05Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133027
dc.descriptionBacheloroppgave i musikkproduksjon, 2013no_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven gir svar på hvordan forskjellige teknikker fører til et godt fundament i miksen. I dette tilfellet er fundamentet bass og basstromme. På veien mot et resultat forklarer teksten forskjellige teknikker som er viktig for å oppnå det beste fundamentet til å arbeide videre fra. Dette innebærer alt fra forståelse av lyd i fysikken og akustikken, til målet med miksen og teknikker for å oppnå ønsket resultat. Oppgavens overordnede mål er rettet mot å oppnå en bass som et godt fundament og som er kompitabel med moderne lyttetrender. Dette betyr at bassen må være hørbar på mindre lydkilder. For å vise hvordan resultatene av teknikkene som former og endrer lydens egenskaper i miksen følger det med gode illustrasjoner fortløpende i teksten. Dette er i tillegg til det praktiske materiale som følger med på vedlagt CD. Disse sporene inneholder noen eksempler av bassen, før og etter miksing, sammen med sluttmiksen av to prosjektlåter. Oppgavens del om akustikkbehandling er brukt for å vise lyttemiljøet resultatene er skapt i. Selv om målingsresultatene av rommet som ble arbeidet i viste seg å ha visse dårlig akustiske egenskaper, gjenspeiles ikke nødvendigvis dette i prosjektlåtene. Eksempler og fremgangsmåter som listes i teoridelen er godt representert i resultatene. I sum anses resultatene av teknikkene som er brukt relativt vellykket. Det var problemer med rommets gjengivelse av lyd, men det ble skapt et resultat som som var relativt godt.no_NO
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract):This study provides answers to how different mixing techniques lead to a good foundation in the mix. In this case the foundation is the bass and the kick drum. On the way towards the result, this study explains many of the techniques that are essential for achieving the best foundation to build the rest of the mix on. This involves understanding the objective of a mix and the many techniques that are nesessary to achieve the desired results in the final mix. In addition this includes recognizing the importance of physics of sound and its acoustical properties. The main goal in question is geared towards obtaining a solid foundation, as well as getting the mix compatible with modern listening trends. That means it needs to be audible on small, portable audio devices. To show the results of the techniques that shape and change a sound’s properties in the mix, the study includes a good set of illustrating projections consecutively in the text. In addition to this, the final mixes and some audio examples of the bass is included on the enclosed CD. These examples are included to further show the results - before and after. The part regarding the acoustical treatment is presented to show the listening environment that has been used to create the results. Altough the listening environment did indeed have poor acoustic properties, it is not necessarily reflected in the final results. The techniques and the various procedures listed in the theory part is well represented trough the results of the final mix. In sum the results are considered to be relatively successful. There were some problems with the room’s sound reproduction, but all in all the results achieved were realtively good.eng
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectmiksingno_NO
dc.subjectmusikkno_NO
dc.subjectteknikkerno_NO
dc.subjectbassno_NO
dc.subjectbasstrommerno_NO
dc.subjectlydno_NO
dc.subjectfundamentno_NO
dc.subjectlydkilderno_NO
dc.titleMiksens fundament: mikse bass i prosjektstudiono_NO
dc.title.alternativeThe Foundation of the Mix: mixing bass in project studios.en
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110no_NO
dc.source.pagenumber75 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel