Browsing Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies by Journals "Paideia"
Now showing items 1-7 of 7
-
Barns medvirkning på egen barnehagehverdag: Små barn som deltakere i en digital spørreundersøkelse om barnehagens innhold.
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen presenterer en digital, kvantitativ spørreundersøkelse der barn på 4 – 5 år uttaler seg om sin opplevelse av innholdet i barnehagen. Spørreundersøkelsen ble første gang gjennomført i sammenheng med et ... -
Forbedringsarbeid i danske folkeskoler – en effektstudie med vekt på elevers læringsmiljø og læringsutbytte.
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne longitudinelle studien undersøkes resultater på sentrale variabler relatert til elevers læringsmiljø og læringsutbytte i 20 danske folkeskoler som har implementert LP-modellen (læringsmiljø og pedagogisk analyse). ... -
"Jeg svarte mest ja". Barns stemmer i pedagogisk forskning
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen beskriver barns deltakelse i pedagogisk forskning og kvantitative undersøkelser med etiske dilemmaer knyttet til dette. I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet ... -
Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner – forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen har til hensikt å undersøke om elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold, kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner. Datamaterialet omfatter 4128 ... -
Kultur for læring i Hedmark
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Visible Learning som grunnlag for evidens og forbedringsarbeid i utdanningssystemet.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I denne artikkelen presenteres det en analyse av hvorfor et fokus på læring er avgjørende i utdanningssystemet. John Hattie sin studie «Visible Learning» settes inn i denne sammenhengen, og det argumenteres for hvordan ...