"Jeg svarte mest ja". Barns stemmer i pedagogisk forskning
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2980933Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Paideia. 2021, (21), 6-15.Sammendrag
Denne artikkelen beskriver barns deltakelse i pedagogisk forskning og kvantitative undersøkelser med etiske dilemmaer knyttet til dette. I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt. Synet på barn vil påvirke forskningsvalgene som blir gjort, og det er avgjørende forskjeller mellom å forske på eller med barn. Etiske hensyn til barn som en sårbar gruppe med særlige behov blir belyst og sett i sammenheng med muligheten denne metoden gir for barns medvirkning, slik at barns stemmer kan bli hørt.
Beskrivelse
Dette er forlagets versjon av en artikkel publisert i Paideia. Lenke til tidsskriftets hjemmeside: https://www.inn.no/prosjektsider/sepu/tidsskriftet-paideia