• Fortellinger om kjønn i barnelitteraturen 

      Østerås, Bergljot (Journal article, 2010)
      I arbeidet med å oppdra barn til å møte og skape et likestilt samfunn er det nødvendig med bevisste holdninger til pedagogisk arbeid. En del av dette arbeidet handler også å reflektere over valg av bøker, og å skape rammer ...
    • Intensitet og involvering i kroppsøving 

      Brattli, Vidar Hammer; Hansen, Knut Lyng; Steiro, Magne Johan; Ingebrigtsen, Jørgen (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Kroppsøvingsfaget i skolen skal inspirere til en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede og kan være en arena for strukturert aktivitet hvor elevene oppnår timer med viktig utfoldelse. Intensitet og involvering ...
    • Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner – forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold. 

      Aasen, Ann Margareth; Lekhal, Ratib; Drugli, May Britt; Nordahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Denne artikkelen har til hensikt å undersøke om elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold, kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner. Datamaterialet omfatter 4128 ...
    • Nye møter med Rødhette og ulven 

      Østerås, Bergljot; Halmrast, Gudrun Sælen (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Norsk: Utgangspunktet for artikkelen er en grunnleggende tanke om at bevegelser mellom det kjente og det ukjente kan åpne opp for ny forståelse og mening. I produktive prosesser skaper og gjenskaper vi oss selv og den ...